Újra itt vagyok. Többen kérdeztétek, hogy mi van a bloggal, miért nem írom, mikor az új fotók meg sorra kerülnek fel a facsére. Az ok pofon egyszerű. Vagy műgyantázok és csinálom, vagy blogot írok. Amikor megcsináltam a facebook-os oldalt az volt a cél, hogy olyan információk és fotók is felkerüljenek oda, amik a blogból esetleg kimaradnak. Mivel a modern mindennapjainkba cseles módon elég erőteljesen beszivárgott a facebook, ez a legkézenfekvőbb módja az azonnali „közvetítésnek”. A képek meló közbe folyamatosan készülnek, azokat rendszerint aznap este fel is töltöm, hogy akit érdekel – mert szerencsére sok ilyen visszajelzést is kapok – megnézhesse a friss motyókat. Megesik olykor, hogy akár egy hónapot is dolgozok valamin, mire egy értelmes blogbejegyzést tudok írni. Próbálok egy-egy elemről készült posztot minél kevesebb „darabra” szedni, de nem mindig sikerül.
Jöjjön az aero. Miért ezt csinálom, nincs már más, amin dolgozhatnék? Jogos a kérdés. Az autóra kerülő kompozit elemek nagy részével már végeztem, pár dolog van már csak hátra. A vezető oldali (bal) ajtón még megy a vacilálás. Vagy kicsit „megvagdosva” marad az eredeti fém ajtó, vagy ha megcsinálom kompozitból, akkor mindenképpen nyithatóra akarom megoldani az ablakot. Ez majd még alakul, egyelőre nem foglalkozok vele. Ami maradt még, az nem más, mint az aero. Ez egy manapság oly divatos kifejezés, ami az autó aerodinamikai „csomagját” kifejező szleng. De mi van egy ilyen csomagban? Alap esetben egy szárny, burkolt padlólemez, az ehhez tartozó front splitter és egy diffúzor. Én ezek mellé szeretnék még csinálni az autóra légterelőket, amik a DTM-ben (Német Túraautó Bajnokság) szereplő autókon tetszettek meg.
Jöjjön az aero. Miért ezt csinálom, nincs már más, amin dolgozhatnék? Jogos a kérdés. Az autóra kerülő kompozit elemek nagy részével már végeztem, pár dolog van már csak hátra. A vezető oldali (bal) ajtón még megy a vacilálás. Vagy kicsit „megvagdosva” marad az eredeti fém ajtó, vagy ha megcsinálom kompozitból, akkor mindenképpen nyithatóra akarom megoldani az ablakot. Ez majd még alakul, egyelőre nem foglalkozok vele. Ami maradt még, az nem más, mint az aero. Ez egy manapság oly divatos kifejezés, ami az autó aerodinamikai „csomagját” kifejező szleng. De mi van egy ilyen csomagban? Alap esetben egy szárny, burkolt padlólemez, az ehhez tartozó front splitter és egy diffúzor. Én ezek mellé szeretnék még csinálni az autóra légterelőket, amik a DTM-ben (Német Túraautó Bajnokság) szereplő autókon tetszettek meg.
2005 Audi A4 DTM (B7) R12 |
Garage G-Force Mitsubishi Evo a 2016-os Tokyo Auto Salon kiállításon |
Első traktus |
„A levegő, mint minden gáz-halmazállapotú anyag a lehető legjobban kihasználja a rendelkezésre álló teret. Ha egy egységnyi térfogatú gáz kitágul, nyomása fordított arányban csökken (kétszer akkora tér esetén a nyomás épp fele az eredetinek). A diffúzor működése pont erre a törvényszerűségre épül.
Az első szárny és az oldalsó terelőelemek által „befogott” légáramlatok bizonyos hányada a versenyautó alá kerül, mely az autó alján kialakított síkfelületű lemez alatt megtett utat követően (irányítottan) a diffúzorba áramlik. Ez az elem lényegében az alváz végének felhajlításával „készül”, melyet függőleges lapokkal lehatárolnak. Az egész szerkezet alsó vonala az alváz síkjának meghosszabbítása. Ezzel a kialakítással a diffúzor mellett elhaladó levegő nem tud abba beáramolni, csak és kizárólag az autó alól távozó légáramlat távozik azon.
Ebben a csaknem zárt térben – mely a levegőnek nagyobb teret biztosít – a távozó gáz nyomása lecsökken, sebessége megnő. Ezek után talán egyértelmű, hogy az autó felett és alatt áramló levegő közötti nyomáskülönbség (a felül nagyobb, alul kisebb nyomás) a szó szoros értelmében az aszfalthoz szívja a versenyautót. Tehát a kitáguló, s megváltozott nyomású levegő által képzett ellentétes irányú erők egy az egyben kihúzzák a légáramlatot az autó alól, mellyel a szívó mellett gyorsító hatást is kifejtenek. Nem véletlen hát, hogy a képzett – tulajdonképp – leszorítóerő (ráadásul légellenállás nélkül fellépő leszorítóerő) igencsak hatékony eszköze az aerodinamikai jellemzők alakításának.”
Padlólemez |
A kedvenc megoldásom padlólemez témakörben
Az Pulsar alján a padlólemezt, a splittert és a diffúzort csak akkor fogom tudni megcsinálni, ha meglesz az autó végleges futóműve, kerékmérete és hasmagassága, ami egyelőre még ismeretlen. Így az első légterelőkhöz fogtam hozzá. Első lépésben egy általam készített régebbi fotóra rárajzolgattam nagy vonalakban, hogy mit szeretnék.
Az eredeti kép |
Az első terv |
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése