2017. február 13., hétfő

Versenyautó születik 114 – Első fék

A mai posztban az első fékről, az elmélkedésről olvashattok. Nem is tudom hol kezdjem. Talán ott, hogy volt egyszer egy elhamarkodott vásárlásom, ami hirtelen jött, alkalmi vételnek tűnt, aztán beláttam, hogy ez feleslegesen nagy nekem, így pár napon belül tovább is adtam. Ez nem volt más, mint egy  6 dugattyús Audi Q7 Brembo nyereg.

Méretes darab volt
Hátha ez jobban szemlélteti, mint a a centi
Már a Yarisnál is kevésnek bizonyult anno a gyári fék a versenyzéshez. A Pulsar pedig gyárilag 14"-os felnivel volt szerelve, ami sejteti, hogy olyan túl nagy tárcsa és nyereg nem lehetett rajta. Csupán 257×26 mm az első  és 258×9 mm a hátsó féktárcsák mérete gyárilag, amiknek egydugattyús úszónyergek rángatják a betéteket. Na ezt elől az előző tulaj is kevésnek találta, így egy „kazánlemezzel” kicsit távolabb vitte a féknyerget, hogy beférjen alá egy 280×24 milliméteres tárcsa. Ez így egyrészt nekem még mindig kicsi, másrészt a nyereg még mindig a gyári, harmadrészt pedig elég kókány megoldás, ami egyáltalán nem biztonságos.

Jelenlegi megoldás
A nagy hőterhelés és a rezonálás miatt a lemez és a csavarok meglazulhatnak és deformálódhatnak. A radiál felfogatás – 90 fokkal elfordított furatok – lehetővé teszik egy egyedi konzol gyártását, amivel biztonságosan fel lehet szerelni egy nagyobb féknyerget is olyan távolságba, ahova mi szeretnénk. Így lett megoldva anno a Yaris fékproblémája is, ami egy négy dugattyús radiál Porsche nyerget kapott. Amit a matekolásnál biztosan tudtam, az az volt, hogy a 15"-os felni kicsi lesz a Pulsar alá, 16"-os slick gumit nem nagyon lehet kapni értelmes áron, így maradt a 17". A 17-es felni alá élférő féktárcsák mérete valahol 330 millimeter körül vannak, függ a felni, illetve a féknyereg fazonjától, valamint a felni kialakítasától, hogy mi fér el. A maximum átmérő tehát a 33 centi volt. Ez az autó 1100 kilós tervezett súlyához nagynak ítéltetett. Zolival történt egyeztetés után a 310-320 milliméter közötti tartományhoz kezdtem el radiál nyerget keresni. Néztem Porsche, Audi, BMW, Alfa Romeo, de még TVR nyergeket is. A legígéretesebb megint a Porsche volt, ami a combosabb példányok esetén a 330 millimétert jelenti. Van fölötte is, de azok már 18 vagy inkább 19 collos kerekek alá valók 1500 kilónál jóval nehezebb autókhoz. Addig nézelődtem, mígnem ráakadtam egy pár zsír új Renault Megane II RS első féknyeregre. Ez az autó gyárilag 1473 kg és 230 Le. A gyári tárcsamérete 312×28 mm. Egy kis utánajárással kiderítettem, hogy a nyereg 330 milliméterig befogadja a tárcsát. A 28 mm vastagság nekem szimpatikus volt, így körbenéztünk fékszalag fronton. Találtunk 315×28-as fékszalagot, ami egy alumínium középrésszel lesz felszerelve az autóra. Csak a viszonyítás kedvéért gondoljatok egy jó 32-es pizzára. Na ez majdnem akkora :)

315×28mm J hook
Miután ez így végleges megoldásnak tűnt, megrendeltem a nyergeket. Egy hét elteltével meg is érkezett a pakkom.

Megjött a pakk
Kibontottam és megcsodáltam a nyergeket. A csomagoláson 2,5 kg szerepelt, le nem mértem még, de méretükhöz képest mindenképpen könnyűnek tűntek a nyergek.

Zsír új 4 dugattyús Brembo nyergek
Csak a méret kedvéért
Ott feszít rajta a RENAULT felirat, de attól ez még egy Brembo nyereg :)
A nyeregbe való fékbetét méretei

Jövő héten a hátsó nyeregről és tárcsáról olvashattok, ugyanis az is körvonalazódott.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése