2021. április 5., hétfő

Versenyautó születik 125 – Ülés ülőlap igazítás

Az előző posztban kiveséztem a purhabos drámát. Ott hagytam abba, hogy kitalálok valamit, hogy helyrehozzam az ülőlapot. Ma erről olvashatsz.
Kivagdostam és lecsiszoltam a fölösleges purhabdarabokat. Nem volt egyszerű, mert az összeesett hab iszonyatosan kemény. Vágni és csiszolni is nehéz volt. Aztán azon agyaltam, hogy miből tudnám megformálni az alsó részt a combnál. Mivel ez egy ősminta lesz, szinte bármiből lehetne. Megfordult a fejemben, hogy alufóliábol nagyjából megformázom, aztán mehet rá üvegszövet. De végül a már egyszer bevált (csomiajtónál használtam átalakításhoz) házi gittemre esett a választás. Nem bonyi. Lemértem egy adag poliészter lamináló gyantát – hogy mennyi edző kell hozzá – majd mielőtt összekevertem volna a két komponenst, töltőanyagokkal turbóztam fel a gyantát. Ilyen töltőanyag a talkum és a mikroballon. A talkum nem más, mint az ipari hintőpor. A mikroballon pedig nem más, mint belül üreges, néhány mikron átmérőjű üveggömb. Mikor már megfelelő volt az állaga, hozzáadtam az edzőt és már kenhettem is az ülésre. Fogtam egy spray kupakját, majd azzal megpróbáltam egyenletesen elteríteni.

Alapanyagok
Bekeverve
62 millimétres kupak
Első réteg
Második rétegként a gittből már kihagytam a mikroballont, csak talkum ment a gyantához. Ez simább felületet eredményez.
Már hasonlít az eredeti ívhez
A végleges felülethez már gyári finom szemcséjű gittet használtam. A felhordáshoz és csiszoláshoz nyomtattam általam szerkesztett eszközöket. 
Megfelelő formájú és méretű 3D nyomtatott eszközök
Még, mielőtt a végleges felületet kialakítanám, le kellett vágnom az ülés elejéből, hiszen direkt hosszabbra hagytam eredetileg. A végleges hossz beállítása után az elején a „szegélyt” is ki tudtam végre alakítani. Bejelöltem a kívánt méretet, majd több rétegben le tudtam vágni.
A vágás helye
Külső réteg levágva
A purhabot ezzel a késsel volt a legegyszerűbb vágni...
....amíg meg nem találtam a fűrészt :)
Az íveket külön kinyomtattam, hiszen át kellett alakítani őket az ülés új elejéhez. A felső gömbölyű részhez nagyobb darabott kellett kivágnom, mint a keret többi részéhez. Többszőr vágtam kisebb darabokat, hogy biztosan pontos legyen.
Látszik a jelölés, meddig vághatok még
A végleges lépcsőzetes kialakítás
Felpróbáltam a szegély elemeit. Maszkolóval ideiglenesen felragasztgattam, hogy kiadja-e. Minden jó volt, ezért a 3D-s tollal a helyére „varrtam” a gömbőlyű felső részt megcsiszoltam, majd a másik oldalt is levagdostam ugyan így.
Szegély elemei a helyükre próbálva
Kívülről
Belülről
Mind az öt darab a helyén
Felülről nézve
Ezután a tollal megpontoztam őket, hogy utoljára megnézzem egyben az egészet maszkolószalagok nlkül. Minden stimmelt, ezért mehetett az egyesítés. 
Megpontozva, hogy ne kelljen a maszkolószalag
Összevarrva
Egy vékonny gittréteggel összehoztam a két oldalát illetve az elejét. Utána jöhetett az ülőlapra egy réteg üvegszövet, hogy elfedjem a purhabot, lehessen gittelni. 
A végleges forma
Egy vékony réteg üvegszövet piliészter gyantával átitatva
Egy csomó vékony réteg gitt felhordása és visszacsiszolása után megkaptam a végleges formát, amit lefújtam szórógittel, mert a nagy fehérségtől már nem láttam az apró hibákat.
Kész a végleges forma
Egy réteg szórógittel
Most hogy nagy büszkén azt hittem, hogy megvagyok a nagyjával, bepróbáltam a Yarisba. Igen, jól sejted, megint gebasz van.... 
Majdnem jó...
Nagyjából 2,5 centivel szélesebb, mint kellene
Szóval már látom az alagút végén a fényt, de elgondolkodtam, hogy vonat-e vagy valóban az alagút vége?! :) Fejben már megvan a megoldás, megyünk tovább....

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése