2013. június 10., hétfő

Versenyautó születik 05 – Műgyanták, üvegszál és szénszál kombó

Ahogy már említettem, az én reszortom a legolcsóbb tuning végrehajtása lesz az autón, azaz kiszerelek belőle mindent, ami felesleges, és súlyt csökkentek, ahol lehet. Az ülések kidobálását, és az autó tényleges szétszedését még halogatom. A szénszálas elemeket elkezdem csinálgatni. Megpróbálom röviden érthetően leírni, hogy is működik a karbonozás. 
Szeretném leszögezni, hogy sokkal bonyolultabb ez a szakma, mint ahogy én azt vázolom, és csak egyes területeit érintem, mindezt úgy, hogy önerőből, némi utánajárással beszélhetek mindenről. A karbon vagy üvegszálas termékek előállítása ugyan azokkal a technikákkal történik, csak az alapanyagok mások. A lényeg minden esetben, hogy a szövetet átitassuk kétkomponenses gyantával, ami térhálósodik és kikeményedik.
Akkor kezdjük az anyagokkal. Vannak olcsóbb és drágább szövetek és gyanták. Olcsóbb kategóriába sorolandó az üvegpaplan és üveg vagy más néven rovingszövet. Ehhez én poliészter gyantákat használok, ami szintén az olcsóbb kategóriába tartozik. Nem szeretnék összegekről beszélni, ezért csak nagy vonalakban vázolnám az árakat, amit bárki tetszőlegesen szorozgathat, ha akar. Minden szövet gr/m2-ben van megadva, azaz 1x1 méteres szövet súlyát jelenti grammban. 1 m2 üvegpaplan poliészter gyantával átitatva nagyságrendileg 6-700 Ft-ra jön ki, 1 m2 üvegszövet szintén poliészter gyantával átitatva nagyságrendileg 1300-1500 Ft, szénszálas szövet esetén 1 m2 anyag gyantástul (epoxi) szövetestül nagyságrendileg 10.000 Ft. És akkor ez ugye 1 rétegre vonatkozik. Egy kompozit elem használattól függően 2-4, de akár 10 réteg vastag is lehet. Indulhat a szorzás fejben ;)
A gyanták közül két félét használok (poliészter és epoxi).

Szövetek-gyanták:


  • Üvegpaplan (poliészter gél + poliészter gyanta)
  • Üvegszövet (poliészter gél + poliészter gyanta vagy epoxi gyanta)
  • Szénszálas szövet (epoxi gyanta)
Üvegpaplan

Üvegszövet (más néven rovingszövet)
Sávoly szövésű szénszál tekercsben
Zsákszövésű szénszálas anyag

Ha bármit szeretnénk üveg- vagy szénszálas anyagból megformázni, ahhoz kell egy sablon. A sablon készülhet fából betonból vasból (bármiből), vagy épp lehet egy karosszériaelem is. Az anyaga azért nem fontos, mert be kell vonni formaleválasztó anyaggal, melynek lényege, hogy az eredeti darab ki is jöjjön a sablonból a laminálás végeztével. Én folyadékot használok, mely több réteg felhordása után viaszos tapintású  vékony filmréteget hoz létre a felületen. Ezen a felületen a gél, illetve gyanta „megmarad”, de kikeményedés után levehető a mintadarabról. A sablont egyszer kell megcsinálni, ha szépen ki lehet belőle venni a végterméket, akkor akár örök darab. Viszont ezt a sablont ugyanúgy meg kell csinálni egy darabhoz, mint százhoz. A technológiát illetően én a kézi laminálást alkalmazom, ami nem más, mint ecset segítségével átitatom a szövetet a megfelelő gyantával. A poliészter gyanták mellé írtam egy gélt is, mely mindig az első réteg. Ez egy picit sűrűbb, tejföl szerű anyag, ami egyrészt nem folyik le, másrészt minden egyes részletet visszaad majd. Hogy is néz ki ez folyamatában?

Sablonkészítés


  • Mester darab (eredeti minta) megtisztítása
  • Lyukak és nem kívánatos elemek betömése/leragasztása (negatív hajlat nem lehet a mintában, mert nem fogjuk tudni szétszedni)
  • Mester darab formaleválasztózása
  • Gél réteg felhordása
  • Műgyanta és üvegszál vagy szövet felhordása
  • Száradás
  • Szétszedés 
És akkor ugyan ez képekben a Yaris géptetővel még 2012-ből.

Lyukak és nem kívánatos elemek betömése/leragasztása
Gél réteg felhordása
Műgyanta és üvegszál vagy szövet felhordása
Szétszedés után 
A sablon és az eredeti

Ha ezzel megvagyunk, akkor a sablonba ugyan ezt a sorrendet megismételve megkapjuk a kész terméket. Egyszerűen így tudnám leírni a folyamatot. A sablont az ára miatt üvegszálból és poliészter gyantából csinálom. A poliészter sablonba az epoxi gyantás késztermék kisebb eséllyel ragad bele elégtelen formaleválasztózás esetén, tehát ez még jól is jön ki. Bevásároltam egy kisebb mennyiséget műgyantából, üvegpaplanból és üvegszövetből. 

Műgyantás készlet kezdőknek :)

24 óra alatt megkötnek ezek a műgyantás cuccok, viszont a teljes kémiai kötése akár 1 hónapot is igénybe vehet. Ezt kemencében 50-80 fok körül 24 óra alatt el lehet végezni, de nekem erre sem pénzem sem időm, sem lehetőségem nincs. Így előre megcsinálom a sablonokat, majd ha lesz pénz karbon anyagra  és epoxi gyantára, akkor folytatom. Tervek szerint a két első sárvédőt, a motortetőt, a csomiajtót szeretném szénszálas anyagból megcsinálni, de tervben van az oldalsó hátsó ablakok nyitható mivoltának megtartása. Ez polikarbonát lemezből nem megoldható, mivel az nem elég merev. Sanszos hogy ez is karbon lesz. Az autó elejére is szeretnék légbeömlőt csinálni, és könnyen lehet hogy ez pont a lámpa helyén lesz majd. Az index is lehet hogy beleesik a kompozitgyártásba :) Ha sikerül becsövezni az autót, akkor az ajtókat is megcsinálom... 
Hagyok egy hetet a nyers dolgok emésztésére, jövő héten pedig elkezdem az érdemi munkát....

2 megjegyzés:

  1. Szia!

    Hasonlót tervezek mint Te, és segítséget szeretnék kérni abban, hogy pontosan milyen anyagokat vásároljak be. Nem kell sok, mivel két sárvédőt szeretnék gyártani magamnak, így ehhez mérten kellene anyag is. De a kérdésem hogy mik kellenek a sablonhoz, és a kész termékhez, megköszönnék egy listát! Másik kérdés, hogy a sablon mintájául szolgáló fém sárvédő gondolom nem fogja kárát látni ha jól csinálom, nem a fényezésre gondolok...:) Köszi előre

    VálaszTörlés
  2. Szia!
    Dobj egy mailt a lizardgtir@gmail.com-ra és írok konkrét választ a kérdéseidre.
    Üdv: Lizard

    VálaszTörlés