A múlt heti csomiajtós kitérő után folytattam a már lassan három hónapja elkezdett elejét. A jó munkához sok idő kell, a szarhoz mégtöbb, tartja a mondás. Remélem, csak a jóig jutunk. :)
Valahol ott hagytam abba az elejének a történetét, hogy megcsináltam és egybe rögzítettem a jobb és bal oldali lámpa és index magokat, valamint megcsináltam a hűtőrács magját. A hűtőrács két szélét még meg kellett kicsit igazgatnom, mert nem teljesen illeszkedett a két lámpához, mert a gyárit kicsit át kellett alakítanom. A képen is jól látszik, hogy a lámpával találkozó két oldalon negatív dőlésszög van, ezért már a sablon készítésénél át kellett alakítanom.
|
Negatív dőlésű volt a gyári széle, ezért kicsit átalakítottam sablonozásnál |
|
A kicsit kiszélesített és átalakított oldala sablonozás előtt |
|
Itt talán még jobban látszik, hogy megváltoztattam a dőlésszöget |
Az eredeti dőlésszöget úgy tudtam csak visszaalakítani, hogy feltöltöttem coremat, üvegszövet és epoxy gyanta elegyével.
|
Feltöltve |
Csináltam mindkét oldalra egy nagy bumszlit, majd másnap levágtam és formára csiszoltam.
|
Itt jól látszik a több, mint fél centis vastagság |
|
Átlós irányban lecsiszolva |
A hűtőrács kész, a magok készen vannak, de a rögzítést még meg kellett oldanom, és a balos lámpába is be kellett ragasztanom a már korábban elkészített beömlő tölcsért, így hát ezzel folytatom a sztorit. Bepróbáltam a Pulsarba a lámpát és bejelöltem a beömlő pontos helyzetét. Áttöröltem acetonos ronggyal a bura belső felületét, hogy jobb kötési feltételeket biztosítsak a karbon rétegek kötéséhez, majd egy réteg szénszövettel beragasztottam a tölcsért a helyére.
|
Beömlő tölcsér a helyén |
|
Másik szögből fotózva |
|
Körbe kb. három centis sávban lekenve epoxival |
|
A tökéletes kötést biztosító karbon réteg a helyén |
|
Tölcsér a helyére illesztve |
|
Rögzítve |
Másnap lebontottam a rögzítésként használt maszkolószalagokat és mivel egyik irányból sem látom magát a ragasztást, csak remélni tudom, hogy jól sikerült. Elég tömör és merev elemet kaptam, úgyhogy szerintem nem lesz vele baj. Pár poszttal korábban említettem, hogy a régebben vásárolt, de nem tökéletes szilikonszalagokat ki kell váltanom valamivel. Nos, utánajártam és azt hiszem megtaláltam a tökéletes megoldást, ami nem más, mint az EPDM.
„Etilén-propilén kaucsuk (EPM, EPDM)
Etilén és propilén kopolimerje, és a monomerek aránya változtatható. Az EPM nem tartalmaz más monomer-láncszemet; az EPDM-ben harmadikként 1-2% dién is van, amely polimerizáció után is megőriz még egy kettős kötést. Ezért kénnel is vulkanizálható, míg az EPM csak más módszerekkel (például peroxidokkal, C-C keresztkötést képezve).
Az etilén-propilén kaucsukok sokkal magasabb hőmérsékletet kibírnak, mint a kaucsukok többsége. Ezért hőálló gumik készítésére használják; a gumigyártás során is megengedhető magasabb feldolgozási hőmérséklet, mint a legtöbb kaucsuknál.
Az etilén-propilén kaucsukból készült gumi a butilkaucsukhoz hasonlóan tömör szerkezetű. Légáteresztő képessége kicsit nagyobb, mint a butilkaucsuké, de még mindig kitűnő. Mivel szakítószilárdsága és a rugalmas tulajdonságai jobbak, mint a butilkaucsuké, ezért keverni szokták őket, és így együtt használják több olyan esetben, ahol a hőálló képesség és a légzárás fontos (például vulkanizálóbalgokban).” Forrás: Wikipédia
Na akkor aki ebből hozzám hasonlóan nem értett semmit, annak elárulom, hogy egy habosított gumicsíkról beszélünk, melyet az autók hátsó fényszóróinak tömítéséhez használják az autóiparban. 4×7 milliméteres profilt találtam, melyből gyorsan be is szereztem egy pár métert. Maszkolószalaggal ideiglenesen felragasztottam mindkét lámpára és bepróbáltam őket a helyükre.
|
A beömlős lámpa és az EPDM szalag |
|
A helyére ragasztva maszkolószalaggal |
|
Másik oldal is rögzítve |
A sárvédő belső oldaláról megjelöltem oldalanként a 2-2 lyukat, ahova a rögzítést kell megoldanom.
|
A két fül és lyuk, amikhez rögzíthetem az index felőli oldalt |
|
Belülről bejelölve |
|
A lyukak pozíciója megjelölve |
Mivel ez a rész szimmetrikusan egyezik az autó jobb és bal oldalán, nem terhelnék senkit a két oldallal fölöslegesen. Kifúrtam a lyukakat, belehelyeztem a korábban kreált karbon rudamat, amit igazságosan négyfelé vágtam. Hotmelt ragaccsal és plexidarabokkal oldottam meg az ideiglenes rögzítést, majd epoxival és üvegszövettel rögzítettem.
|
A rudak a helyükre pozicionálva és rögzítve |
|
Epoxival beragasztva |
Másnap eltávolítottam a fölösleges részeket és simára csiszoltam a belső oldalt. Mindkét oldalt bepróbáltam a helyére és örömmel konstatáltam, hogy a külső rögzítési pont hibátlan lett. Most jött a fejvakarás, hogyan oldjam meg a belső rögzítési pontot. A lámpa gyárilag két csavarral volt rögzítve, az pont jó lesz nekem is. Igen ám, de a két lyuk és a bura között közel tíz centi távolság van. Arra jutottam, hogy plexiből és hotmelt ragacsból csinálok egy „U” alakot és ez lesz a sablon a jobb oldali elem tartófüléhez.
|
A két lyuk és az első plexidarab |
Annyira belemerültem a melóba, hogy megfeledkeztem a folyamatos fényképezésről. Sorry! A végén ez az érdekes alak lett a műveletből.
|
A tartófül „sablonja” |
Ezt a plexi képződményt leformaleválasztóztam és négy réteg üvegszalaggal borítottam be, amit a rétegek között átitattam fekete epoxi gyantával.
|
Első réteg üvegszalag |
|
Az első réteg átitatva gyantával |
|
Indul a második réteg feltekerése |
|
Mind négy réteg a helyén |
Akadt a műhelyben egy darab szénszövet, amit ráragasztottam a tetejére, hogy még egy kicsit merevítse, valamint, hogy ki is nézzen valahogy. Ezt a darab karbont körberagasztottam maszkolószalaggal és kivágtam, hogy ne foszolódjon ragasztás közben.
|
Átlósan talán kiadja |
|
Felső réteg felragasztva |
|
Átitatva gyantával |
Másnapig hagytam lógni a dróton. Kiszedtem belőle a plexi sablont, körbevágtam a felső karbon réteget, majd megmértem.
|
Sablon kiszedve |
|
Körbevágva a mérlegen |
Visszaraktam a helyére a jobbos elemet, beraktam a rögzítőfület mögé, bejelöltem a lyukakat, kifúrtam és fel is csavaroztam a helyére.
|
Rögzítve a homlokfalon |
A következő műveletet, azaz a beragasztást már az autónál kellett megcsinálnom a pontos pozíció miatt. Megágyaztam a ragasztási felület alatt, nehogy összegyantázzak mindent, ha lefolyik és nekiláttam a beragasztásnak.
|
Beragasztáshoz előkészülve |
Lecsavaroztam a fület, lekentem epoxival a ragasztandó felületet, raktam rá egy-egy kis darab szénszövetet és visszaraktam az autóba, majd fel is csavaroztam a rögzítési pontnál.
|
A ragasztandó felületek lekenve epoxival, rajtuk egy kis darab karbonszövettel |
Másnap kivehettem a két csavart és megnézhettem hogy sikerült. Szuper lett, a jobbos lámpa helyére készült magot immáron tökéletesen tudom rögzíteni pontosan a helyén.
|
A beragasztott fül |
|
A jobb első index és lámpamag már csak karbonozásra vár |
|
Ugyanez hátulról így néz ki |
Karbonozás előtt meg kellett oldanom a bal oldali (beömlős) elem rögzítését is. Ott viszont a tölcsér miatt nem volt helyem ily módon rögzíteni, ezért mást találtam ki. A beömlő tölcsérnél fogva fogom rögzíteni a homlokfalon, nem pedig egy „U” alakkal. Megterveztem számítógépen a kivágandó alakot, melyet öt rétegű lapból terveztem kivágni (négy réteg üvegszövet, egy réteg szénszövet). Két változat is volt, de csak az egyik nyerhetett.
|
A balos nyert |
Kinyomtattam, kivágtam egy kartonlapból és bepróbáltam a helyére.
|
Kartonból kivágva |
|
Helyére próbálva |
Leformaleválasztóztam egy darab ongrofoam-ot (habosított PVC), levágtam két csíkot az üvegszövetből és egy darabot a szénszövetből, majd összelamináltam őket.
|
Leragasztottam az ongro-t |
|
Levágtam két csík üvegszövetet, ami majd összesen négy réteg lesz |
|
Méretre vágtam egy darab szénszövetet |
|
A kettéhajtott csíkok rálaminálva az ongrora |
|
A legfelső karbon réteg is rálaminálva |
Másnap leválasztottam a PVC-ről és körbevágtam, hogy ne vagdosson össze. Ráragasztottam a kivágott kartont a lapra és körbevágtam.
|
Így néz ki a hátulja |
|
Karton körberajzolva |
|
Kivágva 38 gramm |
Bepróbáltam a helyére és mivel pontosan stimmelt, két oldalán egy-egy pötty hotmelt ragaccsal rögzítettem.
|
A helyén rögzítve |
Kivettem és üvegszövettel, valamint a epoxi gyantával véglegesen hozzáragasztottam a légbeömlő tölcsérhez.
|
Beragasztva |
Másnap levagdostam a fölösleget és bejelöltem a két furat helyét.
|
Kész a rögzítés |
Ez is elkészült végre. Még azért egy nagyobb falat hátravan, méghozzá a karbonozás. Mindhárom elemet (2 lámpa+hűtőrács) be kell borítanom karbonnal, a beömlő tölcsér előtti karbont ki kell vágnom, szépen el kell dolgoznom az elemek találkozását, és ha mindezzel megvagyok, akkor egymáshoz kell rögzítenem a három elemet. Jövő hétre megpróbálom befejezni, és utána jöhet a csomiajtó...
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése