2013. november 11., hétfő

Versenyautó születik 27 – Első elemek rögzítése

A múlt heti csomiajtós kitérő után folytattam a már lassan három hónapja elkezdett elejét. A jó munkához sok idő kell, a szarhoz mégtöbb, tartja a mondás. Remélem, csak a jóig jutunk. :)
Valahol ott hagytam abba az elejének a történetét, hogy megcsináltam és egybe rögzítettem a jobb és bal oldali lámpa és index magokat, valamint megcsináltam a hűtőrács magját. A hűtőrács két szélét még meg kellett kicsit igazgatnom, mert nem teljesen illeszkedett a két lámpához, mert a gyárit kicsit át kellett alakítanom. A képen is jól látszik, hogy a lámpával találkozó két oldalon negatív dőlésszög van, ezért már a sablon készítésénél át kellett alakítanom.

Negatív dőlésű volt a gyári széle, ezért kicsit átalakítottam sablonozásnál
A kicsit kiszélesített és átalakított oldala sablonozás előtt
Itt talán még jobban látszik, hogy megváltoztattam a dőlésszöget
Az eredeti dőlésszöget úgy tudtam csak visszaalakítani, hogy feltöltöttem coremat, üvegszövet és epoxy gyanta elegyével. 

Feltöltve
Csináltam mindkét oldalra egy nagy bumszlit, majd másnap levágtam és formára csiszoltam.

Itt jól látszik a több, mint fél centis vastagság
Átlós irányban lecsiszolva
A hűtőrács kész, a magok készen vannak, de a rögzítést még meg kellett oldanom, és a balos lámpába is be kellett ragasztanom a már korábban elkészített beömlő tölcsért, így hát ezzel folytatom a sztorit. Bepróbáltam a Pulsarba a lámpát és bejelöltem a beömlő pontos helyzetét. Áttöröltem acetonos ronggyal a bura belső felületét, hogy jobb kötési feltételeket biztosítsak a karbon rétegek kötéséhez, majd egy réteg szénszövettel beragasztottam a tölcsért a helyére.

Beömlő tölcsér a helyén
Másik szögből fotózva
Körbe kb. három centis sávban lekenve epoxival
A tökéletes kötést biztosító karbon réteg a helyén
Tölcsér a helyére illesztve
Rögzítve
Másnap lebontottam a rögzítésként használt maszkolószalagokat és mivel egyik irányból sem látom magát a ragasztást, csak remélni tudom, hogy jól sikerült. Elég tömör és merev elemet kaptam, úgyhogy szerintem nem lesz vele baj. Pár poszttal korábban említettem, hogy a régebben vásárolt, de nem tökéletes szilikonszalagokat ki kell váltanom valamivel. Nos, utánajártam és azt hiszem megtaláltam a tökéletes megoldást, ami nem más, mint az EPDM. 

„Etilén-propilén kaucsuk (EPM, EPDM)
Etilén és propilén kopolimerje, és a monomerek aránya változtatható. Az EPM nem tartalmaz más monomer-láncszemet; az EPDM-ben harmadikként 1-2% dién is van, amely polimerizáció után is megőriz még egy kettős kötést. Ezért kénnel is vulkanizálható, míg az EPM csak más módszerekkel (például peroxidokkal, C-C keresztkötést képezve).
Az etilén-propilén kaucsukok sokkal magasabb hőmérsékletet kibírnak, mint a kaucsukok többsége. Ezért hőálló gumik készítésére használják; a gumigyártás során is megengedhető magasabb feldolgozási hőmérséklet, mint a legtöbb kaucsuknál.
Az etilén-propilén kaucsukból készült gumi a butilkaucsukhoz hasonlóan tömör szerkezetű. Légáteresztő képessége kicsit nagyobb, mint a butilkaucsuké, de még mindig kitűnő. Mivel szakítószilárdsága és a rugalmas tulajdonságai jobbak, mint a butilkaucsuké, ezért keverni szokták őket, és így együtt használják több olyan esetben, ahol a hőálló képesség és a légzárás fontos (például vulkanizálóbalgokban).” Forrás: Wikipédia

Na akkor aki ebből hozzám hasonlóan nem értett semmit, annak elárulom, hogy egy habosított gumicsíkról beszélünk, melyet az autók hátsó fényszóróinak tömítéséhez használják az autóiparban. 4×7 milliméteres profilt találtam, melyből gyorsan be is szereztem egy pár métert. Maszkolószalaggal ideiglenesen felragasztottam mindkét lámpára és bepróbáltam őket a helyükre.

A beömlős lámpa és az EPDM szalag
A helyére ragasztva maszkolószalaggal
Másik oldal is rögzítve
A sárvédő belső oldaláról megjelöltem oldalanként a 2-2 lyukat, ahova a rögzítést kell megoldanom.

A két fül és lyuk, amikhez rögzíthetem az index felőli oldalt
Belülről bejelölve
A lyukak pozíciója megjelölve
Mivel ez a rész szimmetrikusan egyezik az autó jobb és bal oldalán, nem terhelnék senkit a két oldallal fölöslegesen. Kifúrtam a lyukakat, belehelyeztem a korábban kreált karbon rudamat, amit igazságosan négyfelé vágtam. Hotmelt ragaccsal és plexidarabokkal oldottam meg az ideiglenes rögzítést, majd epoxival és üvegszövettel rögzítettem.

A rudak a helyükre pozicionálva és rögzítve
Epoxival beragasztva
Másnap eltávolítottam a fölösleges részeket és simára csiszoltam a belső oldalt. Mindkét oldalt bepróbáltam a helyére és örömmel konstatáltam, hogy a külső rögzítési pont hibátlan lett. Most jött a fejvakarás, hogyan oldjam meg a belső rögzítési pontot. A lámpa gyárilag két csavarral volt rögzítve, az pont jó lesz nekem is. Igen ám, de a két lyuk és a bura között közel tíz centi távolság van. Arra jutottam, hogy plexiből és hotmelt ragacsból csinálok egy „U” alakot és ez lesz a sablon a jobb oldali elem tartófüléhez. 

A két lyuk és az első plexidarab
Annyira belemerültem a melóba, hogy megfeledkeztem a folyamatos fényképezésről. Sorry! A végén ez az érdekes alak lett a műveletből.

A tartófül „sablonja”
Ezt a plexi képződményt leformaleválasztóztam és négy réteg üvegszalaggal borítottam be, amit a rétegek között átitattam fekete epoxi gyantával. 

Első réteg üvegszalag
Az első réteg átitatva gyantával
Indul a második réteg feltekerése
Mind  négy réteg a helyén
Akadt a műhelyben egy darab szénszövet, amit ráragasztottam a tetejére, hogy még egy kicsit merevítse, valamint, hogy ki is nézzen valahogy. Ezt a darab karbont körberagasztottam maszkolószalaggal és kivágtam, hogy ne foszolódjon ragasztás közben.

Átlósan talán kiadja
Felső réteg felragasztva
Átitatva gyantával
Másnapig hagytam lógni a dróton. Kiszedtem belőle a plexi sablont, körbevágtam a felső karbon réteget, majd megmértem.

Sablon kiszedve
Körbevágva a mérlegen
Visszaraktam a helyére a jobbos elemet, beraktam a rögzítőfület mögé, bejelöltem a lyukakat, kifúrtam és fel is csavaroztam a helyére.

Rögzítve a homlokfalon
A következő műveletet, azaz a beragasztást már az autónál kellett megcsinálnom a pontos pozíció miatt. Megágyaztam a ragasztási felület alatt, nehogy összegyantázzak mindent, ha lefolyik és nekiláttam a beragasztásnak.

Beragasztáshoz előkészülve
Lecsavaroztam a fület, lekentem epoxival a ragasztandó felületet, raktam rá egy-egy kis darab szénszövetet és visszaraktam az autóba, majd fel is csavaroztam a rögzítési pontnál.

A ragasztandó felületek lekenve epoxival, rajtuk egy kis darab karbonszövettel
Másnap kivehettem a két csavart és megnézhettem hogy sikerült. Szuper lett, a jobbos lámpa helyére készült magot immáron tökéletesen tudom rögzíteni pontosan  a helyén. 

A beragasztott fül 
A jobb első index és lámpamag már csak karbonozásra vár
Ugyanez hátulról így néz ki
Karbonozás előtt meg kellett oldanom a bal oldali (beömlős) elem rögzítését is. Ott viszont a tölcsér miatt nem volt helyem ily módon rögzíteni, ezért mást találtam ki. A beömlő tölcsérnél fogva fogom rögzíteni a homlokfalon, nem pedig egy „U” alakkal. Megterveztem számítógépen a kivágandó alakot, melyet öt rétegű lapból terveztem kivágni (négy réteg üvegszövet, egy réteg szénszövet). Két változat is volt, de csak az egyik nyerhetett.

A balos nyert
Kinyomtattam, kivágtam egy kartonlapból és bepróbáltam a helyére.

Kartonból kivágva
Helyére próbálva
Leformaleválasztóztam egy darab ongrofoam-ot (habosított PVC), levágtam két csíkot az üvegszövetből és egy darabot a szénszövetből, majd összelamináltam őket.

Leragasztottam az ongro-t
Levágtam két csík üvegszövetet, ami majd összesen négy réteg lesz
Méretre vágtam egy darab szénszövetet
A kettéhajtott csíkok rálaminálva az ongrora
A legfelső karbon réteg is rálaminálva
Másnap leválasztottam a PVC-ről és körbevágtam, hogy ne vagdosson össze. Ráragasztottam a kivágott kartont a lapra és körbevágtam.

Így néz ki a hátulja
Karton körberajzolva
Kivágva 38 gramm
Bepróbáltam a helyére és mivel pontosan stimmelt, két oldalán egy-egy pötty hotmelt ragaccsal rögzítettem.

A helyén rögzítve
Kivettem és üvegszövettel, valamint a epoxi gyantával véglegesen hozzáragasztottam a légbeömlő tölcsérhez.

Beragasztva
Másnap levagdostam a fölösleget és bejelöltem a két furat helyét. 

Kész a rögzítés
Ez is elkészült végre. Még azért egy nagyobb falat hátravan, méghozzá a karbonozás. Mindhárom elemet (2 lámpa+hűtőrács) be kell borítanom karbonnal, a beömlő tölcsér előtti karbont ki kell vágnom, szépen el kell dolgoznom az elemek találkozását, és ha mindezzel megvagyok, akkor egymáshoz kell rögzítenem a három elemet. Jövő hétre megpróbálom befejezni, és utána jöhet a csomiajtó...




Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése