2014. június 16., hétfő

Versenyautó születik 58 – Bal első sárvédő faragása

Kész a sárvédő, azaz formailag úgy néz ki, mintha. Viszont van vele még rengeteg tennivaló. Vissza kell varázsolnom a levágott fület, a két sablon találkozásánál ki kell javítanom a sárvédő élét, a rögzítési pontoknál elég pontosan ki kell fúrni a lyukakat és még egy tartófület is kreálni kell a semmiből. Azzal kezdtem, hogy felraktam az autóra, hogy megnézhessem hogy mutat feketében az eleje. Elég ígéretes volt, hiszen az ajtó nyílt-csukódott és nem ért bele semmi sehova. 

Alakul :)
Az első díszléc találkozását is ki kellett alakítani, bejelöltem fehér filccel a vágandó részeket.

Itt is van tennivaló
Levettem a sárvédőt és hátravittem a műhelybe, hogy visszanövesszem a levágott fület. 

A jobb oldali fül hiányzik
Megcsiszoltam, visszaraktam a sablonba, kiékeltem egy ék alakúra vágott gyufaszállal, majd három réteg üvegszövetet itattam át  gyantával.

Kiékelve
Elvileg kész
Másnap kivettem a sablonból és nagyjából körbevágtam.

Itt még nem feltétlenül látszik, de jól sikerült
Még a fehér vonal is csak durva nagyolás
Körbevágva
Már majdnem fül alakú
Ezt a bónuszkört is sikeresen megoldottam. Majd ha kész lesz minden kompozit, talán írok egy posztot az elb@szásokról, biztos nem egy rövid írás lesz...
A fület majd véglegesre vágom, ha már a körülötte lévő rögzítési pontok fixek lesznek. Addig viszont a két sablon találkozásánál keletkezett csúnyaságot ki kell javítanom. 

Ezt kell orvosolni
Felszigcsóztam a kocsira, kiragasztottam az élénél szigetelő- és maszkolószalaggal. A szigetelőszalag jóban van az epoxival. Hiába ragasztós a felülete, ha gyantával érintkezik, akkor kikeményedés után úgy lehet lehúzni róla a szigszalagot, mintha már egy eleve szilárd kompozitra ragasztottad volna rá azt. Nem ragad bele, nem ragad a felülete. A maszkolószalag azért kell, mert a szigcsónak nincs tartása, a maszkolónak viszont van. Kiragasztgattam a kompozitot, majd epoxival átitatott üvegszövetből kinyert szálakat tömtem a résbe.

Kiragasztva
Üvegszálak a helyükön
Feltöltve gyantával
Másnap lehúztam a ragasztószalagokat, és több lépésben óvatosan lecsiszoltam a fölösleges részeket, majd egy vékony réteg epoxival lekentem.

Jól sikerült a pótlás
Csiszolás 1. lépés
Csiszolás 2. lépés
Kész a csiszolás
Acetonnal áttörölve
Gyantázva
Másnap picit összecsiszoltam és feldobtam az autóra, hogy kifúrhassam a rögzítési helyeket. Mondanom se kell, nem volt zökkenőmentes. A géptető mentén három csavar rögzíti a sárvédőt. A középső csavar helye hibátlan volt, ki is fúrtam, be is tekertem a csavart a helyére. Igen ám, de az első csavar még szétszedésnél beletört. Úgy gondoltam, hogy ezt majd kifúrom egyszer, ha több időm lesz, de mivel ez nagyon meghatározza  sárvédő pontos pozícióját, kénytelen voltam azonnal cselekedni. Kifúrtam a csavart és menetet vágtam a helyére. A 6-os csavart 4-essel fúrtam, közbe hánytam a miatyánkot sűrűn, hogy 6-os maradhasson a menet. Sikerült :)

Csavar az új menettel a helyén
A harmadik lyuknál pedig az volt a történés, hogy annyit kellett csiszolnom anyagvastagság miatt a sárvédőből, hogy nemes egyszerűséggel elfogyott az anyag. Itt találkozott a két sablon, mikor készült, és egy picit elállhatott a szövet kötés közben. Ez is már csak a múlt, javítás indul.

Ezt kell visszanöveszteni
Kukáztam némi szénszövet darabot, majd átitattam epoxival. 

Négy réteg szén elég lesz
Ez is pipa
Másnap kicsit lecsiszoltam és már ment is a helyére. A díszléc találkozásánál megigazítottam a sárvédőt és kifúrtam, hogy össze tudjam csavarozni a két elemet.

Alakul :)
Díszléc rögzítése pipa
Bepróbáltam az indexet, majd a beömlőt is. Passzol minden.

Gyári index bepróbálva
Beömlő a helyén
Géptető lecsukva
Műtét után
Most, hogy teljesen rögzítve volt az eleje, kifúrtam és méretre vágtam a két fület is, ami az ajtó takarásában van. Egyetlen fül „növesztése” van hátra. Ez a gyárin egyetlen, a sárvédőhöz hegesztett lemez volt. Hogy minél több tartása legyen a kompozitnak, egy kicsit komolyabb fület rögtönöztem. 

A kép közepénél lévő furatot kell összegyógyítanom a sárvédővel
Megcsiszoltam a belső oldalt, hogy majd jobban hozzá tudjon kötni a gyanta és indult a csináld magad mozgalom...

A furatot és a csiszolt részt kell összekötni
Távtartó gyanánt szigetelőszalaggal felragasztottam egy 1 milliméteres plexi darabot a furat mögé, nagyjából ennyi lesz a fül anyagvastagsága. Hotmelt rúdból vágtam egy nagyjából tíz milliméteres darabot és rágyógyítottam egy darab plexire.

Plexihez ragasztva a hotmelt darab
Ezt a képződményt beragasztottam hotmeltel a csiszolt felületre úgy, hogy a két plexi érintkezzen.

Távtartó kész
Levettem a sárvédőt, bevittem a műhelybe, majd összekötöttem a plexi két oldalát a sárvédővel némi plexi segítségével.

A kék pont jelöli a furat helyét
Lengőben összelegózva
Egy-egy vékony maszkolószalaggal rögzítettem a „rámpa” két oldalát, hogy alulról egy pici plexivel és hotmelttel véglegesen rögzíteni tudjam.

Ideiglenes rögzítés
És a kész mű
Jöhetett az elmaradhatatlan rózsaszín fólia, és formaleválasztózás után mehetett rá a három réteg szén között egy réteg üvegszalag epoxival átitatva.

Formaleválasztózva
Anyagok előkészítve
Az üvegszövet csík két oldalon szegett anyag, azzal nem kellett foglalkoznom, viszont a foszlás elkerülése miatt a szénszövetekre maszkolószalagot ragasztottam. 

Mindenki a helyén
Másnap kipiszkáltam a plexiből épített rámpát, kicsit körbevágtam és felpróbáltam a helyére.

Rámpa nélkül
Szélei megigazítva
A fehér filc csak segítség volt a pontos vagdosáshoz. Felraktam az autóra, bejelöltem a furat helyét, kifúrtam, és a hozzáférést is szabaddá tettem. A gyárival megegyező módon kivágtam egy ablakot a sárvédőn.

Kifúrva
Csavar a helyén
Profilból
Bár még javítás alatt áll a géptető és van még teendő az elejével, nem bírtam tovább és összeraktam.

Bódottá :)
Végre kezdem látni a munkám gyümölcsét. Nagyon jó érzés, mindenkinek ajánlom! Bőgés és ömlengés előtt zárom soraimat, jövő héten valószínűleg géptető zárat fogok faragni.


1 megjegyzés:

  1. Áááá! Csak legyen már kész, alig várom! Egy kicsit majd mossad meg, hogy szépen mutasson a kertben! :)

    VálaszTörlés