Most hogy a sárvédő is szerkezetkész, már be tudom pontsan állítani a géptetőt és neki tudok állni a zárak helyének kivágásához. Erről fog szólni a mai poszt. Elb@szás volt megint, de minden jó ha a vége jó...
Az eredeti elképzelés szerint haladok, azaz a gyári zárat leszereltem és egy áramvonalas, két oldalt elhelyezett zárat vásároltam, amit a WTCC-n kívül számos autósportban is használnak.
|
A zár |
A készletben van két darab zár, 4 darab azonos kulcs, és a zár ellendarabja, egy kifúrt végű menetes szár. Tartoznak hozzá még alátétek és csavarok, no meg egy gumicső, ami a rezgést hivatott csillapítani. Első körben meg kellett keresnem a zár helyét. Már ez sem egy egyszerű feladat. Hova rakjam, hogy még véletlenül se tudjon belekapni a szél és kettétépve a géptetőt saját útjára indulni?! Jó kérdés. A Yarison nagyjából három részre osztottam a géptető szélességét anno és a zárhídon lévő furatokba csavartam a menetes szárat. Azóta szokott emlegetni a Zoli, ha nála van az autó és bármit kell szerelni a motortérben, ugyanis a két kiálló szár (kb. 10 centire áll ki) olyan távolságban van, hogy nem tudsz behasalni közé, mert két oldalon bordán szúr. Ebből tanulva és a későbbi konfliktusok elkerülése végett :) kicsit szélesebbre vettem a figurát. A zárhíd szélső oldalától nagyjából tizenöt centire volt 1-1 furat mindkét oldalon. Addig nézegettem, hogy a géptetőn így a zár majd hova esik, míg végül jónak ítéltetett. Nem mindegy az sem, hogy a zár merre fog állni. Maga a tüske, amibe csatlakozik, nagyjából egyharmad-kétharmad arányban osztja két részre a zárat. Na de ez így már kezd zagyva lenni, mutatom mi történt...
|
Bal oldali menetes szár (szemből nézve) |
A szár tetejére ragasztottam egy kis maszkolószalagot, megpöttyöztem fehér lakkfilccel, majd ráhajtottam a géptetőt. Így már meg is volt a pontos hely, ahol ki kellett fúrnom a géptetőt. A dupla falvastagság miatt a pöttyözést kétszer kellett meglépni. Kifúrtam a belső és a külső oldalt is, majd elkezdtem sakkozni, hogy merre álljon a zár. Megszerkesztettem a zár 1:1-es képét, majd kinyomtattam és kivágtam. Ezt már jobban el tudtam helyezni a géptetőn, mintha a zárral bohóckodtam volna.
|
Géptető kifúrva |
|
Kívülről |
|
A zár vizuális elhelyezése |
A nyomat közepén kivágtam egy kis téglalapot, oda fog csatlakozni a menetes szár. Az már fix pont ahhoz képest tudtam elhelyezni a zárat. Mivel a géptető széle és a törés közé esett, ráadásul éppen hogy csak egy kicsit a középvonal mellé, úgy döntöttem, hogy hosszában lesz a zár, a kulcsos részével lefelé. Maszkolószalagokból csináltam egy kis rajzolható felületet, majd vadul elkezdtem mérni, hogy hova kerüljön pontosan a zár.
|
„Rajzvászon” kész |
|
Bejelöltem a középvonalat |
Nagyjából öt milliméterrel van beljebb a középvonaltól a menetes szár közepe. Középre szerettem volna rakni, viszont a zárhídon ennyivel errébb nem tudtam volna másik lyukat fúrni, így maradt a gyári furat.
|
Becéloztam a nyomatot |
|
Felrajzoltam a körvonalat |
És vadul nekiálltam kivágni. Na ezt nem kellett volna, ugyanis nem a külső szélénél kellett volna vágni. Error :S Még csak két ilyen zárat faragtam.... Siettem, hogy nehogy rám sötétedjen, így sikerült, majd ezt is megoldom... Persze az ideg majd szétvetett. Kivágtam a gyári méretét, bejelöltem a belső oldalon is a vágandó felületet, majd folytattam a vagdosást.
|
A két szélső vágást nem kellett volna. |
Kivágtam a belső oldalt is, majd bepróbáltam a zárat a helyére.
|
Zár a helyén |
Jól látszik, hogy besötétedett. A maszkolószalagot leszedtem, a csavarok helyét megjelöltem és kifúrtam, de a másik oldalt nem tudtam már megcsinálni aznap.
|
Furatok helyei megjelölve |
|
Bal oldali kész |
Vagyis még messze nincs kész, ugyanis ki kellett javítanom a hibát. A két vágással még mindig nagyobb szerencsém volt, mintha körbevágtam volna, de így nem maradhatott. A zár úgy lifegett a két vágás között, hogy azt két kiló fölött nem hiszem, hogy megtartotta volna. Kiszedtem a zárat, bevittem a műhelybe és gyorsan kiagyaltam a javítást.
|
A zár helye a két fölösleges vágással |
A megoldás az lett, hogy leragasztottam kívülről szigetelőszalaggal, majd a tetejére ragasztottam maszkolószalagot. Megfordítottam a géptetőt és epoxi gyantával átitatott szénszövettel erősítettem meg az ominózus helyet.
|
Szigetelőszalaggal leragasztva |
|
Maszkolószalag is a helyén |
|
Belülről így festett |
|
Karbon a helyén |
Másnap megfordítottam a géptetőt és lehúztam a ragasztószalagokat.
|
Ilyen lett |
Jól sikerült a pótlás. Újra merev volt az érintett terület. A két vágásból az egyiket teljesen kitöltötte a gyanta, a másik résbe, viszont kellett még töltenem egy kis epoxit. Kikísérleteztem egy epoxi gittet, hogy tudjam javítani a géptető szélén a nagyobb egyenetlenségeket. Ebből a sirályfos-szerű anyagból kentem ide is, hogy megnézzem miként viselkedik kötés után. Csupán teszt célból, mert úgyis újra ki kell vágni a zár helyét.
|
Rés feltöltve, gitt kipróbálva |
Másnap visszaraktam a géptetőt a helyére, nagyjából lecsiszoltam a fölösleges részeket, újra kivágtam és kifúrtam a zár, illetve a csavarok helyét.
|
Hiba javítva |
Csiszolni még majd kell, de szerkezetileg tökéletes lett és szerencsére csak pár órát buktam a rontás miatt. Jöhetette a másik oldal is az első mintájára, de már nagyon figyeltem, hogy hol vágom. :)
Azért néha jó, hogy az ember utólag már tud röhögni a saját hülyeségén is...
|
Kifúrva |
|
Bejelölve |
|
Zár a helyén |
|
Így fog kinézni valahogy |
Kiszereltem a zárakat, hátravittem a műhelybe a géptetőt és a kifúrtam a belső oldalon a csavarok helyét, hogy hozzáférhessek majd a beszerelésnél.
|
Így már hozzáférek majd a csavarokhoz |
|
Zár is a helyén |
Hgy a szerkezeti merevséget növeljem, úgy döntöttem, hogy a maradék purhabot belenyomom a géptető első részébe. Leragasztottam megint kívülről, majd óvatosan, több lépésben kinyomtam habbal, hogy még véletlen se feszítse szét a két oldalt.
|
Leragasztva |
|
Purhabbal kinyomva |
Másnap levagdostam a kitüremkedő részeket, és a zár helyéről is kivágtam a habot.
|
Kívülről ragasztószalagok nélkül |
|
Zár helye kivágva |
|
A furatok körül is kivágtam a fölösleges habot. |
Jelentem a géptető brutálisan merev lett. Eddig sem volt egy plöttyedt darab, de így még jobb lett. A purhab nem nyomta szét a géptetőt, a formája is megmaradt, csak az üregek lettek kitöltve. Feldobtam a mérlegre, és a táblázatba is beírtam az edményt.
|
Mérlegelés |
|
6 kg |
Jövő héten még nem tudom mit fogok csinálni, de valamit majd alakítok. Lehet javítani a géptetőt és a sárvédő hibáit, de vannak fejlemények csomagtartó lakkozás ügyben is...
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése