2015. április 6., hétfő

Versenyautó születik 86 – Hátsó lökhárító laminálása

Az előző posztot ott fejeztem be, hogy PVA-val lekentem a hátsó lökhárító sablonját. Ma a végleges kompozit lökhárító laminálásáról olvashattok.
Eddig minden elemet epoxi gyantából és különböző szövetből készítettem. Többször előfordult már, hogy a sablonba kent első epoxi réteg  – ami a kész elemen a legfelső réteg lesz – tele volt nagyon kisméretű légbuborékkal. Nagyjából tűhegynyi pontokról van szó, ami nagymértékben megnehezíti a fényezést, pláne, ha csak lakkozni szeretném. Szóval értekeztem Danival aki a kompozit alapanyagaim beszerzési forrásánál, a V3B-nél dolgozik. Azt javasolta, hogy próbáljak ki egy poliészter gélréteget az epoxi alá. A kétféle anyagról annyit kell tudni, hogy a poliészterre elvileg ráköt az epoxi, fordítva viszont nem. Poliészter gélt használok a sablonok első rétegéhez. Brutálisan pontos, tömör és sima felületet biztosít, könnyen csiszolható, javítható. Mi kell még? Gondoltam egy próbát megér és bevásároltam hozzá. 
A gél natúr színű, ezért megszíneztem feketére, majd egyenletes rétegben megpróbáltam felhordani a sablonba. Kicsit nehéz, mert egy tejfölnél kicsit sűrűbb anyagról beszélünk.

A natúr poliészter gél feketére színezve
Gélréteg a sablonban
Gélréteg kész
Másfél óra kell neki nagyjából, hogy lehessen folytatni a laminálást. Amíg száradt, méretre vágtam a szöveteket. 

Szövet darabolás
A bordákhoz első réteg gyanánt egy úgynevezett üvegfátylat használtam, ami lényegében egy nagyon vékony üvegpaplan. Pár gramm az egész, szinte csak a gélréteget erősíti, de jó nedvszívó képessége révén ki tudja tölteni az apró egyenetlenségeket.

Üvegfátyol a helyén
Aztán kapott két réteg üvegszövetet, egy pár coremat csíkot és végül egy utolsó üvegszövet réteget, mindezt természetesen epoxival átitatva.

Két réteg üvegszövet és a coremat is a helyén
Mindhárom szövet a helyén, a kidudorodások alatt a coremat van
Laminálás kész
Az a tapasztalatom, hogy az epoxi gyantából készült elemeket célszerű 48 órán keresztül a sablonban tartani. Igazából hónapok is eltelhetnek, mire teljesen térhálósodik. Hőkezeléssel lehetne gyorsítani rajta, de nincs rá lehetőségem és rohanni sem rohanok sehova. Vártam két napot és jöhetett a sablonbontás. Egy pillanat amire lényegében azóta várok, hogy leszereltem az eredeti lökhárítót az autóról. Ez kicsit olyan, mint a karácsony. Gyorsan kicsavaroztam a sablon két felét tartó csavarokat, majd a két ék segítségével elkezdtem szétnyitni a sablont. Kicsit tartottam tőle, mert a sablon is nehezen jött le a gyári lökhárítóról. Ami a segítségemre lehet az a kémia. A gyanták ugyanis zsugorodnak. Amikor a sablont rálamináltam a lökösre, akkor az rázsugorodott az elemre. A sablonba laminált végleges elem is zsugorodik minimálisan, viszont az kvázi összemegy a sablonban. Ez nem azt jelenti, hogy lötyögni fog a sablonban, de valamennyit azért csak számít.

Sablonbontás
Voila :) A sablonbontás pillanata
Eddig jó. A felső sablonon jól látszik a PVA réteg. Mintha vedlene. Ez teljesen normális. Az a vékony műanyag réteg nem engedi a sablonba kötni a végső elemet.

A sablon és a PVA maradékok
Maradéktalanul le lehet húzni a sablonról, és egy új PVA réteg felhordása után lehet gyártani a következő lökhárítót. Bontottam tovább a sablont. Az alsó sablonrészt is le tudtam szedni a végleges elemről.

Néhol még lóg a PVA, és az illesztésnél van egy kis sorja
Gyorsan feldobtam a mérlegre, kíváncsi voltam mennyi lett a súlya.

Mérlegelés
2413 gramm
Ennyi a súlya a fölösleges szélekkel együtt. A gyári 3460 gramm volt. Levágtam a lökhárítóról a fölösleges részeket és újra megmértem.

Ennyivel lett szélesebb mindkét oldalon a gyárinál
Fölösleges részek levagdosva
Már csak 2098 gramm
Le kellett csiszolnom a sablon két részénél keletkező sorját.

Sorja
Egy helyen meg volt gyűrődve az üvegfátyol, és légbuborék maradt alatta.

A sérült rész és egy sniccer a méretek érzékeltetéséhez
Kicsit körbevágtam a sérült részt, majd feltöltöttem poliészter géllel.

Lyukak kimélyítve
Műtéthez előkészülve
17,5 gramm gél bekeverve
Hibák feltöltve
Ahhoz, hogy tovább tudjak haladni, ki kellett kalapálnom a lökhárítót tartó vasat, és a könnyítésén is ügyködnöm kellett. Erről bővebben a jövő héten olvashattok...

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése