2015. március 30., hétfő

Versenyautó születik 85 – Hátsó lökhárító sablon előkészítése

Ez előző posztban elkészült a kétrészes sablon második része is. A mai posztból kiderül, hogy milyen viszontagságos módon sikerült kinyernem a lökhárítót a sablonból, valamint megmutatom hogyan készítettem elő a kompozit elem gyártásához.
Először is a kétrészes sablon találkozásánál lévő illesztőélt fúrtam át több helyen. Itt fogom tudni összecsavarozni, illetve szétbontani a sablont, amikor a végleges kompozit elemet csinálom majd benne.

A furatok és a bele való csavarok
Körbe kifúrva
Most, hogy megvan az összes rögzítési pont, a még egyben lévő sablon illesztőélénél lévő fölösleges részt levágtam.

Illesztőél megigazítva
Jöhetett a szétszedés. Megfordítottam az egész sablont és az először laminált sablonrész leszedésével kezdtem. Nem volt egyszerű... Tényleg további részekre kellett volna bontanom a sablont. Utólag okos az ember. Szóval fogtam a két formabontó ékemet és a sok feszegetés ellenére sem akart kettéválni a sablon. 

Formabontás
Végső elkeseredésemben amennyire csak tudtam betoltam az ékeket és vizet permeteztem a sablon és a lökhárító közé. A bepermetezett víz feloldotta a PVA-t és egy csúszós közeget alkotva szinte síkosítóként funkcionált. Sikerült leszednem az első sablont.

A sablon egyik fele már lejött a lökhárítóról
A PVA film, és mellette a feloldódott PVA
Az egyik illesztőkorong és környéke
Hosszas feszegetés után sem akarta megadni magát a sablon másik fele. Nem tudtam már mit tenni, egy kicsit bevágtam a sablont, majd nyers erőből megnyitottam a szélét. Ennek az lett az eredménye, hogy egy a negatív résznél eltört a sablon.

A sarka kivágva, a cikk-cakk vonal pedig a törés
Bal oldalon a megnyitott és sérült rész
Ezt a kis malőrt leszámítva szépen sikerült a sablon.

Szépen sikerültek a bordák is
A sablon első fele is jól sikerült
Következő lépésben körbevágtam a sablont és lecsiszoltam a széleit, hogy a kompozit elem könnyebben kijöjjön majd belőle.

Körbevágva és lecsiszolva
A másik része is
Langyos csapvízzel lemostam a maradék PVA-t is.

Maradék formaleválasztó eltávolítása
Az eltüntetett kipufogó és vonószem helyet egy picit meg kellett csiszolnom, hogy tökéletes legyen. Kijavítottam továbbá azokat a felületi sérüléseket, amik a lökhárítón mélyedések voltak. A sablonban ezek értelemszerűen nem kívánatos púpként jelentkeztek.

Kipufogó helye

Apró sérülések másolatai a felületen
Kipufogó javítva
A vonal még látszik, ott most mélyedés van a sablonban, ami a végterméken újra púpként fog jelentkezni. Vagy feltöltöm most a sablont, vagy majd a készterméken lecsiszolom. A második variációt választottam.

Sérülések is lecsiszolva
Az egész sablont átcsiszoltam vizes 600-as csiszolópapírral, hogy az apró felületi mintázatot végleg eltüntessem.

Vizesen csiszolva
A sablon mindkét fele kész
Következő lépésben kijavítottam a törött és sérült részt. Üvegszálas gittel vastagon megerősítettem mindkét csücskét kívülről.

Az ép sarok megerősítve
A törött sarok kívülről megerősítve
A sérült részt is a helyére illesztettem, amennyire csak tudtam
Megcsiszoltam a sérült sarok belső részét. Kvázi mélyedést csiszoltam a törés helyére. Így ugyan a végterméken egy kis púp lesz, de legalább nem folyik be a gyanta a rétegek közé és nem roncsolja azt, amikor szétszedem a sablont.

Sérülés kimélyítve
A másik sarok belső részét is megcsiszoltam, hogy könnyebben kijöjjön majd belőle a kompozit lökhárító.

Az épp sarka is megcsiszolva
Ez is kész
Egy gyors vizes csiszolás után összecsavaroztam a sablon két részét.

Összecsavarozva
A sablon egyben
Nem tökéletes, de azért megteszi
Mivel az asztalra csak nagyon nehezen tudnám kitámasztani a sablont és az túl magasan is lenne a kényelmes munkához, fogtam 8 db 10 kilós vödröt és azokat egymásra pakolva készítettem egy fix helyet a sablon alá.

Így már jó lesz
Jöhetett a formaleválasztózás. Most is PVA-t használtam, Ez picit vastagabb, mint a szemi permanens formaleválasztó, ezért a pici egyenetlenségeket, csiszolási nyomokat jobban kitölti.

Formaleválasztózva
Sajnos a sablon törése miatt sokat kellett pepecselnem a helyreállítással, ezért csak ennyi fért bele a héten. Jövő héten a már formaleválasztózott sablonba jöhet az epoxi gyanta és az üvegszövet kombó... 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése