A múlt héten beígértem, hogy a következő posztban ismét egy sablon elkészítésről olvashattok. Íme az iromány a gyújtáskábelek burkolásához szükséges karbonlap sablonjának készítéséről, de előbb nézzük is, hol lesz a helye a borításnak.
A gyári Pulsarok a motor tetejére szerelt intercoolerrel látták meg a napvilágot. A tulajok közül sokan az autó elejére szerelnek egy nagyobb coolert, hogy hatékonyabban hűthesse a turbó által felmelegített levegőt. Az én autómban is a vízhűtő előtt kapott helyet egy nagyobb hőleadó egység, ezáltal a motor teteje jelen pillanatban burkolatlan.
Így nézett ki a japán mérnökök által megálmodott eredeti Pulsar GTi-R motortér:
|
Eredeti motortér |
És az én autóm motortere:
|
Az én Pulsarom jelenleg így néz ki |
Jól látszik, hogy az autó elejére került coolerhez egy csomó csőre volt szükség. A csövek miatt ugrott a gyári légszűrő ház és az akksi is az eredeti helyéről. Az akku hátra került, a légszűrő doboz helyét pedig egy HKS szűrő vette át. A motor tetejére szeretnék egy burkolatot, mellyel kicsit rendezettebb kinézetet tudok biztosítani a motortérnek.
A terv az volt, hogy készítek egy sima lapot poliésztergyantából és üvegpaplanból, kivágóm belőle a betűket és felragasztom egy üveglapra. Ez egy sima felületen kidomborodó, kvázi 3D-s betűket fog eredményezni. Ezt leformaleválasztózom, gélezem és mehet rá a poliészter gyanta az üvegpaplannal. Ha ez is megvan, akkor a végeredményként kapunk egy sima sablont negatív, azaz bemélyedő betűkkel. Ebbe mehet később a karbon, melyből szintén egy sima lap lesz kidomborodó betűkkel. Remélem ez így nem volt túl bonyolult, de inkább mutatom képekkel.
|
A Pulsar motorja |
Egy sima lapot kreáltam. Egy plexit leformaleválasztóztam, géleztem majd üvegpaplan és poliészter gyanta kombóval borítottam be. 24 óra múlva megkötött a gyanta.
|
Az üvegszálas lap |
Erre ragasztottam fóliából egy lizard feliratot, melyet a kis kézi vagdosós eszközömmel körbevágtam.
|
Betűk körbevagdosása |
|
Az összes betű kivágva a yaris műszerfalborítása fölött |
A betűk nagyjából három milliméter vastagak lettek, amit egy picit soknak találok, ezért le kellett csiszolnom belőlük.
|
Jól látszik a vastagság |
A borításhoz az esernyős laphoz hasonlóan, megint szerkesztettem egy sablont. A lap 42×12 centis lesz, a hat kereszt a furatok helyét jelöli, mellyel a gyári intercooler volt rögzítve, a félkörív pedig az olajbeömlő nyíláshoz fog esni. A piros keret egy esetleges belső mag helyét jelöli, mely extra merevítést ad a lapnak. Minimum három réteg karbonból fogom készíteni, majd menet közben kiderül, kell-e az extra merevítés, de az még messze van.
|
Nyomtatott terv |
Beraktam a nyomtatott papírt egy üveglap alá és rápakoltam a betűket.
|
Az üveglap a betűkkel, alattuk pedig a nyomtatott lap |
|
Közelebbről |
Mivel tényleg vastagra sikerültek a betűk, ráadásul nem is teljesen azonos magasságúak, úgy dönöttem, hogy lecsiszolok belőlük. Fejjel lefele kétoldalas ragasztóval egy plexilapra rögzítettem, majd lecsiszoltam őket.
|
Fejjel lefele csiszolásra várva |
|
Megcsiszoltam egy delta csiszolóval |
|
Jól látszik, hogy nem azonos a magasságuk |
|
Lecsiszolva |
A betűk hátuljára kétoldalas ragasztót raktam, majd körbevágtam őket.
|
Kétoldalas ragazstóval |
Felragasztottam a sablon alapján az üveglapra a betűket.
|
Felragasztva |
Lehúztam a körbevágás miatt korábban ráragasztott matricát, az üveglapra ragasztottam maszkolószalagból egy keretet és jöhetett a formaleválasztózás.
|
Formaleválasztózva |
Ez az úgynevezett ősmintám. Ennek a formáját fogja reményeim szerint megkapni a karbon lapom. Ehhez előbb egy negatív sablont kell készítenem. Első rétegben jöhetett a jól bevált poliészter gél.
|
Poliészter gél bekeverve |
|
Lizard felirat gyantázás közben |
Egyenletes rétegben felhordtam a gélt a 3D-s betűkre majd az üveg többi részére is, egészen a maszkoló szalagok széléig.
|
Gélezve |
Másfél órás száradás után jöhetett a gyanta és az üvegpaplan. Először széttépett paplant szórtam a betűkhöz, hogy buborékmentesen kitölthesse a gyanta a mélyedéseket.
|
Üvegszálakkal megszórva |
Bekevertem a poliészter gyantát, mely színváltással segíti a munkámat. A gyanta színe sötétkék, de ahogy elindul a térhálósodás először zöldre vált, majd kikeményedéskor sárga lesz. Ez egy folyamatos színátmenet, melyből pontosan lehet tudni, hol tart a polimerizáció.
|
Poliészter gyanta bekeverve. |
Felhordtam a gyantát és a négy réteg üvegpaplant.
|
Kész a sablon |
Egész jól néz ki, másnap kiderült, hogy jó is lett-e valójában. 24 órával később lepattintottam az üveglapról és megkaptam a tükörfényes felületet.
|
Sablon belső oldala |
|
Más szögből |
A matt keret volt a maszkolószalag. Gyorsan körbevágtam a külső széle mentén és lecsiszoltam. Következő lépés a betűk kiszedése volt, azaz lett volna, de sajnos nem akartak kijönni. Akár mennyire igyekeztem, valószínű negatív szögek volta a betűk falánál, ezért nem akartak kijönni a helyükről. Hosszas bányászsás, fúrás faragás után feladtam, mert csak összekarcoltam a sima felületet, a betűk pedig ragaszkodtak a helyükhöz.
|
„i” betű kibányászva |
|
Error :( |
Ennek csengettek, avagy nem sikerült a sablon. Kudarc, de ezek a kudarcok azért vannak, hogy erőt tudjak majd meríteni a későbbiekben a nagyobb és költségesebb szopóágak leküzdéséhez. Legalábbis én így fogtam fel és nem adom fel! Egy ki sopánkodás után (mert az azért kell) elkezdtem agyalni a hogyan továbbon. Azért voltam szomorú, mert egy csomó meló volt benne idáig, de ez van, tovább kell lépni. Két dolgot tudnék csinálni. Vagy újra kivagdosom a betűket felragasztom az üveglapra megint és sablon nélkül egy réteg karbonnal vonom be, vagy csak egy sima lapot csinálok és majd felmatricázom. Bár nagyon szerettem volna 3D-set csinálni, úgy néz ki, hogy a matricás változat lesz, de majd feldobom valamivel. A félelmem, hogy egy csomó meló beleölése után a már drágább karbonnal és epoxival bevont betűk újfent nem fognak kijönni, ahhoz pedig drága móka lenne. Marad tehát a sima karbon lap. Maximum kivágom a betűket a lapból és egy másik karbonlapot rakok mögé. Így is 3D-s lenne. De ezen még agyalok, a jövő héten kiderül, hogy mire jutottam...
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése