2013. augusztus 19., hétfő

Versenyautó születik 15 – Gyújtáskábel takaró sablon készítése

A múlt héten beígértem, hogy a következő posztban ismét egy sablon elkészítésről olvashattok. Íme az iromány a gyújtáskábelek burkolásához szükséges karbonlap sablonjának készítéséről, de előbb nézzük is, hol lesz a helye a borításnak. 
A gyári Pulsarok a motor tetejére szerelt intercoolerrel látták meg a napvilágot. A tulajok közül sokan az autó elejére szerelnek egy nagyobb coolert, hogy hatékonyabban hűthesse a turbó által felmelegített levegőt. Az én autómban is a vízhűtő előtt kapott helyet egy nagyobb hőleadó egység, ezáltal a motor teteje jelen pillanatban burkolatlan. 

Így nézett ki a japán mérnökök által megálmodott eredeti Pulsar GTi-R motortér:

Eredeti motortér

És az én autóm motortere: 

Az én Pulsarom jelenleg így néz ki
Jól látszik, hogy az autó elejére került coolerhez egy csomó csőre volt szükség. A csövek miatt ugrott a gyári légszűrő ház és az akksi is az eredeti helyéről. Az akku hátra került, a légszűrő doboz helyét pedig egy HKS szűrő vette át. A motor tetejére szeretnék egy burkolatot, mellyel kicsit rendezettebb kinézetet tudok biztosítani a motortérnek. 
A terv az volt, hogy készítek egy sima lapot poliésztergyantából és üvegpaplanból, kivágóm belőle a betűket és felragasztom egy üveglapra. Ez egy sima felületen kidomborodó, kvázi 3D-s betűket fog eredményezni. Ezt leformaleválasztózom, gélezem és mehet rá a poliészter gyanta az üvegpaplannal. Ha ez is megvan, akkor a végeredményként kapunk egy sima sablont negatív, azaz bemélyedő betűkkel. Ebbe mehet később a karbon, melyből szintén egy sima lap lesz kidomborodó betűkkel. Remélem ez így nem volt túl bonyolult, de inkább mutatom képekkel. 

A Pulsar motorja
Egy sima lapot kreáltam. Egy plexit leformaleválasztóztam, géleztem majd üvegpaplan és poliészter gyanta kombóval borítottam be. 24 óra múlva megkötött a gyanta.

Az üvegszálas lap
Erre ragasztottam fóliából egy lizard feliratot, melyet a kis kézi vagdosós eszközömmel körbevágtam.

Betűk körbevagdosása
Az összes betű kivágva a yaris műszerfalborítása fölött
A betűk nagyjából három milliméter vastagak lettek, amit egy picit soknak találok, ezért le kellett csiszolnom belőlük.

Jól látszik a vastagság
A borításhoz az esernyős laphoz hasonlóan, megint szerkesztettem egy sablont. A lap 42×12 centis lesz, a hat kereszt a furatok helyét jelöli, mellyel a gyári intercooler volt rögzítve, a félkörív pedig az olajbeömlő nyíláshoz fog esni. A piros keret egy esetleges belső mag helyét jelöli, mely extra merevítést ad a lapnak. Minimum három réteg karbonból fogom készíteni, majd menet közben kiderül, kell-e az extra merevítés, de az még messze van.    

Nyomtatott terv
Beraktam a nyomtatott papírt egy üveglap alá és rápakoltam a betűket.

Az üveglap a betűkkel, alattuk pedig a nyomtatott lap
Közelebbről
Mivel tényleg vastagra sikerültek a betűk, ráadásul nem is teljesen azonos magasságúak, úgy dönöttem, hogy lecsiszolok belőlük. Fejjel lefele kétoldalas ragasztóval egy plexilapra rögzítettem, majd lecsiszoltam őket.

Fejjel lefele csiszolásra várva
Megcsiszoltam egy delta csiszolóval
Jól látszik, hogy nem azonos a magasságuk
Lecsiszolva
A betűk hátuljára kétoldalas ragasztót raktam, majd körbevágtam őket. 

Kétoldalas ragazstóval
Felragasztottam a sablon alapján az üveglapra a betűket.
Felragasztva
Lehúztam a körbevágás miatt korábban ráragasztott matricát, az üveglapra ragasztottam maszkolószalagból egy keretet és jöhetett a formaleválasztózás.

Formaleválasztózva
Ez az úgynevezett ősmintám. Ennek a formáját fogja reményeim szerint megkapni a karbon lapom. Ehhez előbb egy negatív sablont kell készítenem. Első rétegben jöhetett a jól bevált poliészter gél.

Poliészter gél bekeverve
Lizard felirat gyantázás közben
Egyenletes rétegben felhordtam a gélt a 3D-s betűkre majd az üveg többi részére is, egészen a maszkoló szalagok széléig. 

Gélezve
Másfél órás száradás után jöhetett a gyanta és az üvegpaplan. Először széttépett paplant szórtam a betűkhöz, hogy buborékmentesen kitölthesse a gyanta a mélyedéseket.

Üvegszálakkal megszórva
Bekevertem a poliészter gyantát, mely színváltással segíti a munkámat. A gyanta színe sötétkék, de ahogy elindul a térhálósodás először zöldre vált, majd kikeményedéskor sárga lesz. Ez egy folyamatos színátmenet, melyből pontosan lehet tudni, hol tart a polimerizáció. 

Poliészter gyanta bekeverve.
Felhordtam a gyantát és a négy réteg üvegpaplant.

Kész a sablon
Egész jól néz ki, másnap kiderült, hogy jó is lett-e valójában. 24 órával később lepattintottam az üveglapról és megkaptam a tükörfényes felületet.

Sablon belső oldala
Más szögből
A matt keret volt a maszkolószalag. Gyorsan körbevágtam a külső széle mentén és lecsiszoltam. Következő lépés a betűk kiszedése volt, azaz lett volna, de sajnos nem akartak kijönni. Akár mennyire igyekeztem, valószínű negatív szögek volta a betűk falánál, ezért nem akartak kijönni a helyükről. Hosszas bányászsás, fúrás faragás után feladtam, mert csak összekarcoltam a sima felületet, a betűk pedig ragaszkodtak a helyükhöz.

„i” betű kibányászva
Error :(
Ennek csengettek, avagy nem sikerült a sablon. Kudarc, de ezek a kudarcok azért vannak, hogy erőt tudjak majd meríteni a későbbiekben a nagyobb és költségesebb szopóágak leküzdéséhez. Legalábbis én így fogtam fel és nem adom fel!  Egy ki sopánkodás után (mert az azért kell) elkezdtem agyalni a hogyan továbbon. Azért voltam szomorú, mert egy csomó meló volt benne idáig, de ez van, tovább kell lépni. Két dolgot tudnék csinálni. Vagy újra kivagdosom a betűket felragasztom az üveglapra megint és sablon nélkül egy réteg karbonnal vonom be, vagy csak egy sima lapot csinálok és majd felmatricázom. Bár nagyon szerettem volna 3D-set csinálni, úgy néz ki, hogy a matricás változat lesz, de majd feldobom valamivel. A félelmem, hogy egy csomó meló beleölése után a már drágább karbonnal és epoxival bevont betűk újfent nem fognak kijönni, ahhoz pedig drága móka lenne. Marad tehát a sima karbon lap. Maximum kivágom a betűket a lapból és egy másik karbonlapot rakok mögé. Így is 3D-s lenne. De ezen még agyalok, a jövő héten kiderül, hogy mire jutottam...


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése