2013. augusztus 5., hétfő

Versenyautó születik 13 – Jobb hátsó oldalsó ablak készre szerelése

A múlt héten ott hagytam abba a történetet, hogy az ablak külső és belső rétegét összeragasztva, lesúlyozva hagytam kötni a sablonjában. Másnap ledobáltam a fél literes flakonokat és a csipeszeket, majd kivettem az ablakot a sablonból. Jelentem a „ragasztás” sikerült. Ha nem is a legszebb lett, de funkcionálisan mindenképp el fogja tudni látni a feladatát. Már csak a körbevágás és a felszerelés van hátra. A körbevágással nem vacakoltam sokat. Maszkolószalaggal leragasztottam a hasznos rész szélét és gyorsan körbekanyarítottam. 

Fölösleges részek levágása
A végleges formájú ablak
Körbevágás után gyorsan felpróbáltam az autóra. Néhány ponton még vágni és csiszolni kell majd belőle, de már közel a cél. Ezeket az apró finomításokat majd akkor végzem el, ha már a rögzítési pontok a helyükön vannak. A hátsó rögzítési pont adott, az a gyári ablaknyitóval lesz eredeti módon rögzítve. A „B” oszlopnál lévő rögzítés már agyalást igényelt. Ott ugyanis gyárilag két ponton metrikus csavarral volt rögzítve. Igen ám, de azon a két ponton úgy kell tudnom fixen rögzíteni, hogy hátul ki lehessen nyitni nagyságrendileg 5 centire. Ha túl merev lesz, akkor az első nyitásnál eltörhet, viszont valahogy rögzíteni kell. Az eredeti ablakon ez az alumínium profilnál volt megoldva. Két nagyjából 15 milliméteres fülre volt rögzítve egy-egy csavar, mely a nyitás és csukódás során minimálisan elhajlottak, viszont nem törtek le a használat során. 

Ez a kép még a sablonkészítésnél készült, de jól látszanak a gyári fülek és a menetes szár
Bementem a csavarboltba, körülnéztem miből tudok rögzítést kreálni. 6-os metrikus csavart vásároltam többféle alátéttel, hogy majd összelegózok belőle valamit. Vettem még fél méter szilikoncsövet is, hogy a csavarra ráhúzva amolyan rugalmas alátétként funkcionáljon.

Csavarok, alátétek, gyári anya
Csinálok egy könnyű ablakot és telerakom fémmel? Na neeeeeee. Valami ilyesmi gondolat futott végig az agyamon, amikor otthon kiöntöttem a csavarokat a zacsiból. Az alap tervem az volt, hogy a hátsó rögzítést felszerelem az ablakra, majd az autóba is felcsavarozom, az első két csavart pedig a már jól bevált hotmelt ragasztóval rögzítem ideiglenesen. 

Hátsó rögzítési  pont a helyén
Ahogy ott babráltam az autónál, pont hazaért a szomszéd, akinél van a műhelyben egy régi orosz eszterga. Át is szaladtam gyorsan, hogy picit leszedjünk a csavar fölöslegesen hosszú szárából. Kicsit később ez lett a motyóból, köszi Jani!

Esztergált csavarok
Az előkészített csavarokkal és a ragasztópisztollyal nekiláttam a rögzítést megoldásának. A hosszú szárak fölösleges részét levágom majd, ha már tudom mekkora lesz a végleges hosszuk. 

Rögzítve a helyén
Ugyanez kívülről
A bal oldalon látszik a két szár, aminek a tövében van a gyári anya. Azt a két kilógó darabot kell majd levágnom, de előbb rögzítem a csavarokat. Teljesen jól működött a hotmelt pötty. Kívülről bedugtam a „B” oszlopnál a helyükre a csavarokat, raktam rá egy bunyesz pöttyöt a forró ragasztóból, majd rányomtam az ablakot. Pár perc száradás után kivehettem az ablakot az ideiglenesen rögzített csavarokkal együtt. 

A két első rögzítési pont
Ideiglenes rögzítés közelebbről.
A maradék szénszálas anyagból kihúztam egy szálat és rákötöttem a menet tövéhez a csavarra. Rátekertem nagyjából harminc centit, majd kötöttem rá egy csomót. Ez gyantával átitatva már elegendő lesz, hogy hozzá tudjon kötni a következő pár réteghez.

Szénszál rátekerve
Ezután négy réteg szénszövetet húztam a csavarra, egészen a tövéhez.

Négy réteg szénszövet
Következett a gyantázás. Összekentem epoxival és még egy pici széttépet üvegpaplant is tunkoltam a gyantába. Az ollóval körbevágott kevlár oldalból még maradt egy kis darabka. Fúrtam rá egy lukat és ráhajtottam a menetre.

Kötésre várva
24 óra múlva a fölösleges gyantát lecsiszoltam. A szilikonból vágtam egy kb. 7 milliméteres darabot és ráhúztam a menetre. A kész ablakot így már fixen a helyére tudtam szerelni. 

Az új ablak a helyén

Közelebbről

Majdnem kész
A csavarok szárainak levágása és egy kis polírozás maradt hátra. A szárakat a jól bevált kis kézi szerszámommal rövidítettem meg.

Méretre vágva
Finom szemcséjű, direkt epoxi gyantához kifejlesztett polírozó anyaggal bekentem, majd átdörzsöltem egy pamut ronggyal.

Polírozás
Öblítés után ilyen felülete lett az ablaknak.

A kész felület
Polírozás után feldobtam a mérlegre. A készre szerelt ablak csavarokkal, felfogatással együtt 1056 gramm lett.

A kész ablak súlya 
A széleinél lehetne még foglalkozni vele, sőt. Az egészet picit vissza lehetne csiszolni és telibe lakkozni. De ez egy kis költségvetésű projekt, egyelőre így marad. A sablon visszacsiszolásánál és újbóli gélezésnél valószínű nem volt elég ideje teljesen kikeményedni a sablonnak. A formaleválasztó sem működött rendesen (kicsit csaltam az időkkel), ezért lett olyan a széle amilyen. Tanultam a dologból, a másik oldal készítésénél már okosabb leszek. 
Egy hetet volt szerencsém nyaralni, ezért elfogyott a blog pufferanyaga. Megpróbálok belehúzni és valami kis apróságot összeütök a héten, hogy hétfőn is legyen mit olvasni.  



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése