2013. október 21., hétfő

Versenyautó születik 24 – Hűtőrács megformálása és sablonozása

A múlt héten azt ígértem, hogy ma a jobb első lámpa és index egyesítéséről olvashattok, két hét múlva pedig a díszrácsról. Viszont a tervezetthez képest fordított időrendbe csináltam a kettőt, ezért a kis változás, sorry. A lökhárító feletti traktusból már csak a hűtőrács magja hiányzik a lámpák közül. A mai posztból megtudhatjátok hogy alakítottam át a donor gyári hűtőrácsát és a sablonjának elkészítésébe is betekintést nyerhettek. 
A gyári GTi-r maszkot nem szerettem volna bántani, ezért a neten keresgéltem eladó hűtőrácsokat. Az összes háromajtós sunny díszrácsa azonos, ami a felfogatást és a formáját illeti, viszont a GTi-R változat egyedi, méhsejtes díszítést kapott a gyárban. Két nappal később találtam rá a donorra, így szerencsére nem kellett külön rácsot vennem. Megbontottam az 1.4-es elejét, hogy átalakíthassam a díszrácsát. Nem terveztem nagy variálást. A sima terelőlapok kivágása után kitöltöttem a gyártásnál fontos lyukakat, ami nekem csak hátráltató tényező volt a sablonozásnál. De inkább nézzük miről magyarázok...

A felső a GTi-R díszrácsa, az alsó pedig a dnoré
A rögzítési pontjaira nem lesz szükségem, hiszen terveim szerint egybe lesz rögzítve a lámpákkal, ezért első lépésben azokat levagdostam.

Rögzítőfül levágva
Alsó rögzítő pöcök levágva
Második körben a lamellákat szüntettem meg. Először elnagyolva, majd a széleit megigazítva szép egyenesre vágtam a rácsot.

Elnagyolva
Szélek megigazítva
A majdnem végleges forma
A díszrács felső részén látható egy bevágás. Ott lehet benyúlni a géptető nyítófüléhez. Mivel nem gyári módon lesz majd rögzítve a motorháztető, arra a részre nem lesz szükségem, ezért el kellett tüntetnem. A belső oldalán a már említett, gyártásból származó lyukakat is be kellett tömnöm. A bal első lámpa helyére készült beömlő tölcsérhez boltban vásárolt kittet használtam, ami igen drága buli, pláne ha nagyobb felületen szeretnéd használni. Kicsit utánajártam és elkezdtem saját kittet készíteni. Mivel nekem csak a sablon megszilárdulásáig van csak szükségem rá kvázi helykitöltőként, nem feltétel, hogy tartós legyen. Ez alatt azt értem, hogy lehet akár egy könnyebb, de törékenyebb anyag is a gyári kitteknél, csak könnyen tudjam csiszolni és alakítani, ja és jóval olcsóbb legyen a boltinál. Bevásároltam egy-két anyagot és elkezdtem velük kísérletezni. Az alap a poliészter gyanta, ami a gyári kitté is, töltőanyagként viszont mikroballont, azaz mikroszkopikus méretű levegővel töltött üveggolyókat használtam. Egy másik pillekönnyű anyagot is kevertem a kittbe, ami a gyanta megfolyását hivatott megakadályozni, mivel az én kittem nem negyed óra alatt fog megkötni. 

Mindkét vödör tele van, a bal oldali 6 literes, a jobb oldali 1 literes.
Jól látszik hogy a vödrökbe elég könnyű anyagok vannak.

A bal oldali úgy néz ki, mint a púder, a jobb oldali pedig mint a borotva hab, de mind a kettő finom por alapú
Mielőtt bekevertem a kittemet, kicsit ki kellett „zsaluznom” a lyukakat. Ezt régebbről maradt poliészter gyantás üvegpaplan csíkokkal oldottam meg. Méretre vágtam a csíkokat, majd hotmelt pisztollyal beragasztottam őket a rácsba.

A méretre vágott csíkok
A helyükön rögzítve
A felső részen levő lyukat is kizsaluztam
Kimértem egy pici gyantát és a hozzá szükséges töltőanyagot. Érdemes figyelni a számokat, a töltöanyag tényleg nagyon könnyű!

1 dl mikroballon súlya 7,6 gramm
A lényegesen kevesebb gyanta tömege 25 gramm volt!
Összekevertem a gyantát a töltőanyaggal, majd miután tökéletesen elkevertem, hozzáadtam a katalizátort, ami a gyanta megkötéséhez szükséges.

Tejfőlszerú, de nagyon könnyű anyagot kaptam
Tetszőlegesre sűríthető
Az előző képen lévő, már-már darabos résznél más csak próbálkoztam, hogy mi történik, ha még sűrítem. A bekevert kittemet felhordtam a megfelelő helyekre, majd egy napig kötni hagytam.

Felső rész kipótolva
A belső részek is pótolva
Másnap szintbe csiszoltam minden kittelt részt.

Felső részei lecsiszolva
Belső rész is kész
A felső résznél a sablonhoz szükséges tálca építéséhez kellett egy rés, ahova be tudtam illeszteni a plexit. Kíváncsi voltam, hogy a kitt mennyire törékeny, illetve mennyire bírja, ha a zsalu és a kitt közé egy rést vágok. Jelentem teljesen jó viselkedett. Nem törik, nem reped, és a mini csiszolómmal úgy tudtam vágni, mintha vajból volna. 

Rés bevágva
A javítások megvoltak, jöhetett a tálcaépítés plexiből és hotmelt ragacsból.

A sablonozásra kész átformált díszrács
Tálcaragasztás
Alsó rész plexizve
Millió képet tölthetnék fel, mert vannak tényleg érdekes részek, de menet közben annyira át szoktam szellemülni, hogy csak csinálom és csinálom, sokszor elfelejtek fényképezni.

Tálcázás kész
Formaleválasztózás után következett a sablonkészítés a már megszokott módon. Először a gélezés, majd másfél órás kötés után az üvegpaplan és a poliészter gyanta laminálása.

Formaleválasztózva
Közelebbről
Gélezve
Közelebbről
Üvegszálakkal megszórva
Közelebbről
Gyanták kitöltve, a gyanta/katalizátor arány felírva
A gyantákat kitöltöttem és lemértem, így már csak a katalizátort kell fecskendővel belenyomni, amikor elfogy az előző pohár tartalma.

Laminálás közben
Laminálás kész
24 órás száradás után következett a kicsomagolás. Ezúttal gumikesztyűs kézzel ugrottam neki, ami a második percig még egyben is maradt. Utána cafatokra szakadt, de mindenesetre az egy hetes viszketést három naposra csökkentette. Lecsiszoltam a külsejét, hogy kesztyűbarát legyen, de nem sokat segített.

Lecsiszolva
Plexi eltávolítása
Hotmelt maradványok eltávolítása
Ékek segítségével kivettem a sablonból az átalakított rácsot
Sablonból kivéve
Lecsiszoltam az éleket és a szintkülönbségeket. 

Csiszolás közben
Lecsiszolva
A plexi tálca a díszrács anyagvastagsága miatt mélyebben volt. A felső oldalt feltöltöttem hotmelt ragaccsal az alsót viszont nem, mert nagy felület volt. Hogy majd  könnyebb legyen kivenni a sablonból a magot, lecsiszoltam teljesen a fölösleget. Igen ám, de elfogyott az anyag vastagsága, ezért kívülről fel kellett töltenem, hogy tovább tudjam csiszolni. 

Külseje feltöltve
Lecsiszolva
Így már le tudtam csiszolni a belső részén a kiálló részeket.

ilyen volt
Ilyen lett
Mivel íves az egész díszrács, a négy alsó sarkára vágtam egy-egy darab hotmelt rudat és saját anyagával odaragasztottam, hogy ne billegjen majd, amikor készítem a magot.

Lábak a helyükön
Ezennel elkészült a díszrács sablonja. Jövő héten megmutatom hogy készült a kompozit díszrács, valamint egyesítem a jobb oldali index és lámpa magot.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése