2014. január 13., hétfő

Versenyautó születik 36 – Csomiajtó külső oldala

Megint eltelt egy hét, és újra blogot írok. Rohan az idő rendesen... A csomagtartó ajtó belső oldalának elkészítését múlt héten kiveséztem, ma pedig a külső oldaláról lesz szó. 
Amikor még az ősmintáját csináltam, megemlítettem, hogy mélyedés lehet a mintán, mert az a sablonon „púpként” fog jelentkezni, amit könnyebb lecsiszolni, mint egy mélyedést feltölteni. Ezeket az ominózus részeket le kellett csiszolni a sablonon, le kellett formaleválasztózni és már mehetett is bele a szénszövet. December 20-án az összes kompozit anyagot forgalmazó cég bezárt és nagy részük csak január 6-án nyitott ki. Mindent beszereztem előre, nehogy gond legyen. Jelentem, annyira mégsem sikerült mindent, mert elfogyott az üvegszövetem, ami persze 20-a után derült ki. Az volt a terv, hogy egy külső réteg szénszövet mögé még két réteg üvegszövetet laminálok epoxi gyantával. Egy rétegre elegendő üvegszövetem maradt, ezért körbenéztem a műhelyben, hogy mit tudok tenni. Találtam még egy rétegre elegendő szenet, ezért két réteg szén és egy réteg üvegszövetből készült el a külső réteg. 
Lecsiszoltam tehát a púpokat és kialakítottam a sablon végleges felületét. 

A rendszám mögötti rész így nézett ki a sablonon
Így nézett ki az ősmintán
A felső, gittel feltöltött részen is volt javítani való.

Felső rész a sablonon
Az ominózus rész az ősmintán
Ezeket a részeket finoman le kellett csiszolnom, majd vizesen, 800-as papírral még átcsiszoltam az egész sablont. Az egyenes részt – ami lényegében csak a rendszám mögötti rész – meg tudtam csinálni géppel, de az összes többi rész „kézi love you” volt.

Csiszolás géppel az egyenes részen
Aztán vizesen kézzel
A felső rész is ki lett javítva

Felső rész is kész
Selyemfényűre csiszolva
A végleges felületet majd a formaleválasztóval elért, remélhetőleg teljesen sima és fényes réteg fogja megadni, de előtte még a az alsó részre kellett egy korlátot építenem, hogy a gyanta ne folyhasson le.

Tálca is kész
Következett a gyantázás elötti utolsó rész, vagy inkább folyamat, a formaleválasztózás. Három rétegben felhordtam a szemi-permanens leválasztót, majd fényesre políroztam a megszokott módon.

Formaleválasztózva
Fényesre polírozva
Indulhatott a türelemjáték. Mivel szénszálas kinézetet szeretnék a végleges ajtónak, nem színeztem meg az epoxi gyantát. Felhordtam az első réteget, de a szokásos módon megint szívatott. Felkentem a gyantát, az meg lefolyt. Jó móka...

Soha véget nem érő küzdelem
Addig igazgattam, míg a gyanta egyetlen összefüggő réteggé nem állt össze.

Alakul
Közelebbről
Hagytam kötni két órán keresztül, majd óvatosan belenyomkodtam az első réteg szénszövetet.

Az első réteg szén
Közelebbről
Átitattam gyantával, majd jöhetett a következő réteg.

Második réteg igazítása előtt
Második réteg is a helyén
Ezt a réteget is átitattam gyantával, majd jöhetett az utolsó réteg, ami már üvegszövet volt.

Üvegszövet a helyén
Az üvegszövetet is átitattam epoxival
Ezennel kész a laminálás. Elvileg egy nap alatt kikeményedik, de a biztonság kedvéért 48 órára a sablonban hagytam. Két izgatott várakozással telt nap múlva jöhetett a kivétel.

Nyersen kivéve a sablonból
A felső rész nyersen kivéve
A közepén látható púpok és gyűrődések nem számítanak, ki lesznek vágva. A sok törés miatt valahol fel kellett halmoznom az anyagot, hogy a hasznos részen gyűrődésmentesen el tudjam símogatni. Több hozzáértő emberrel is beszéltem és egyöntetűen azt állították, hogy tökéletes felületet csak vákuumos eljárással lehet létrehozni. Amíg fényezett elemről beszélünk nincs dráma, mert utólag bármit lehet rajta javítani, a fényezés eltakarja. Én viszont szeretném, ha karbon kinézetű maradhatna az ajtó. Nekem sem lett a legszebb a felület, de majd megpróbálom orvosolni később. Funkcionálisan viszont szuper jó lett. Gyorsan feldobtam a mérlegre, majd gyors körbevágás után jöhetett egy újabb mérlegelés.

Durván három kg sallangokkal együtt :)
Körbevágva
Körbevágva 2,4 kg, de ebből nagyjából fél kg még lejön (a közepe)
Felcsavaroztam a belső oldalt a helyére, és csak úgy nagy hirtelenséggel rádobtam a külső réteget. Pár helyen rögzítettem maszkolószalaggal.

Helyére próbálva
Ez is megvolna. :) Jövő héten összegyógyítom a két oldalt, kivágom a közepét és kiderül, hogy milyen nehéz is lett valójában. 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése