2014. április 14., hétfő

Versenyautó születik 49 – Géptető külső sablonozás

Múlt héten a géptető külső oldalának előkészítésénél tartottam, ma a sablonkészítésről fogok írni. Megint a jól bevált szemipermanens formaleválasztót választottam. A folyékony viasz alapú leválasztót egyenletesen felhordtam a felületre, majd húsz perc múlva (a beszürkült) felületet átdörzsöltem egy pamut ronggyal. Ezt háromszor megismételtem, majd egy napig hagytam kikeményedni. Fél óra minimum kell a teljes kikeményedéshez, de a több nem árt, csak a kevesebb.

Első réteg formaleválasztó felhordva
Közelebbről jól látszik az „elszürkülő” viaszréteg
Jobb oldala fényesre dörzsölve
Három réteg felhordása és „átpolírozása” után így nézett ki
Másnap a szerszámgél felhordásával kezdtem. Összekevertem a két komponenst, majd egyenletes rétegben felhordtam a géptetőre.

Gélezve
Közelebbről
Másfél órás száradás után széttépett üvegpaplan darabokat nyomkodtam a kényesebb részekhez, ami jelen esetben a beömlő környékét jelentette. 

Széttépet üvegpaplannal betakarva
Bekevertem a poliészter gyantát és elkezdtem a laminálást. Összesen három réteg 300 grammos üvegpaplannal borítottam be a géptetőt. Erről a folyamatról nincs kép, csak a végeredményről, mert ez elég dzsuvás munkafolyamat, és időből sincs sok menet közben.

Kész a laminálás
Közelebbről
Mikor már a felülete kikeményedett, bergmann csőből csináltam egy kis merevítést kívülre. A belső oldalhoz ilyen nem kell majd, mert sok benne a törés, ami merevít, ide azonban szükségesnek éreztem.

Bergmanncsövek a helyükön
Nem a cső fogja megmerevíteni a sablont, hanem egy réteg 300-as üvegszövet. A cső kvázi csak azért kell, hogy megadja a hengeres formát. Levágtam az üvegpaplan darabokat, majd átitattam őket gyantával.

Szükséges paplan darabok méretre vágva
Átitatva gyantával
Ezzel kész is a külső elem sablonja elvileg. Azért mondom hogy elvileg, mert a belső oldalát is le kell formaleválasztóznom, sőt a sablont is meg kell csinálnom, hogy utána az egészet szétszedhessem. Akkor fog kiderülni, hogy minden sikerült-e. Másnap megfordítottam a combos súlyúra hízott géptető + sablon kombót és leszedtem a tálcát, amit még az előző posztaban „építettem”.

Megfordítva, még látszik a tálca és a maszkolószalag a szélén körbe
Itt már leszedtem a tálcát és körbe a maszkolószalagot
Levagdostam a sablon széleit, valamint a hotmelt ragacs nyomán képződött éles tarajokat is lecsiszoltam. A géptető szélét újra kitöltöttem hotmelt ragaccsal. Tálcát már nem kellett építenem, hiszen a túlnyúló sablon ellátja ezt a feladatot. Ha kivenném a géptetőt a sablonból, akkor újra kellene építenem egy tálcát is a belső oldalhoz. Így spórolok egy csomó időt és anyagot is, viszont csak a végén derül ki, hogy sikerült-e mindkét sablon (külső és belső).

Körbevágva, hotmelt ragacs a széléről kipiszkálva
Élek csiszolás közben (ez a géptető széle)
Hotmelt ragasztóval szintbe hoztam a sablon és a géptető találkozását
Befejeztem a belső oldal maszkolását, majd a sablon szélére építettem egy „korlátot” maszkolószalagból.

Belső maszkolás kész
Tálca felépítve
Jövő héten megmutatom, hogy készült a belső sablon, valamint az is kiderül, hogy szét tudom-e szedni a sablonokat. Ha jól dolgoztam, akkor a két sablon közül ki fogom tudni venni a sértetlen gyári géptetőt. Ha elrontottam a formaleválasztózást, akkor fogalmam sincs, hogyan tudnám szétszedni. Bízom a formaleválasztóban és valahogy majd szétszedem őket. 






Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése