Múlt héten a géptető külső oldalának előkészítésénél tartottam, ma a sablonkészítésről fogok írni. Megint a jól bevált szemipermanens formaleválasztót választottam. A folyékony viasz alapú leválasztót egyenletesen felhordtam a felületre, majd húsz perc múlva (a beszürkült) felületet átdörzsöltem egy pamut ronggyal. Ezt háromszor megismételtem, majd egy napig hagytam kikeményedni. Fél óra minimum kell a teljes kikeményedéshez, de a több nem árt, csak a kevesebb.
|
Első réteg formaleválasztó felhordva |
|
Közelebbről jól látszik az „elszürkülő” viaszréteg |
|
Jobb oldala fényesre dörzsölve |
|
Három réteg felhordása és „átpolírozása” után így nézett ki |
Másnap a szerszámgél felhordásával kezdtem. Összekevertem a két komponenst, majd egyenletes rétegben felhordtam a géptetőre.
|
Gélezve |
|
Közelebbről |
Másfél órás száradás után széttépett üvegpaplan darabokat nyomkodtam a kényesebb részekhez, ami jelen esetben a beömlő környékét jelentette.
|
Széttépet üvegpaplannal betakarva |
Bekevertem a poliészter gyantát és elkezdtem a laminálást. Összesen három réteg 300 grammos üvegpaplannal borítottam be a géptetőt. Erről a folyamatról nincs kép, csak a végeredményről, mert ez elég dzsuvás munkafolyamat, és időből sincs sok menet közben.
|
Kész a laminálás |
|
Közelebbről |
Mikor már a felülete kikeményedett, bergmann csőből csináltam egy kis merevítést kívülre. A belső oldalhoz ilyen nem kell majd, mert sok benne a törés, ami merevít, ide azonban szükségesnek éreztem.
|
Bergmanncsövek a helyükön |
Nem a cső fogja megmerevíteni a sablont, hanem egy réteg 300-as üvegszövet. A cső kvázi csak azért kell, hogy megadja a hengeres formát. Levágtam az üvegpaplan darabokat, majd átitattam őket gyantával.
|
Szükséges paplan darabok méretre vágva |
|
Átitatva gyantával |
Ezzel kész is a külső elem sablonja elvileg. Azért mondom hogy elvileg, mert a belső oldalát is le kell formaleválasztóznom, sőt a sablont is meg kell csinálnom, hogy utána az egészet szétszedhessem. Akkor fog kiderülni, hogy minden sikerült-e. Másnap megfordítottam a combos súlyúra hízott géptető + sablon kombót és leszedtem a tálcát, amit még az előző posztaban „építettem”.
|
Megfordítva, még látszik a tálca és a maszkolószalag a szélén körbe |
|
Itt már leszedtem a tálcát és körbe a maszkolószalagot |
Levagdostam a sablon széleit, valamint a hotmelt ragacs nyomán képződött éles tarajokat is lecsiszoltam. A géptető szélét újra kitöltöttem hotmelt ragaccsal. Tálcát már nem kellett építenem, hiszen a túlnyúló sablon ellátja ezt a feladatot. Ha kivenném a géptetőt a sablonból, akkor újra kellene építenem egy tálcát is a belső oldalhoz. Így spórolok egy csomó időt és anyagot is, viszont csak a végén derül ki, hogy sikerült-e mindkét sablon (külső és belső).
|
Körbevágva, hotmelt ragacs a széléről kipiszkálva |
|
Élek csiszolás közben (ez a géptető széle) |
|
Hotmelt ragasztóval szintbe hoztam a sablon és a géptető találkozását |
Befejeztem a belső oldal maszkolását, majd a sablon szélére építettem egy „korlátot” maszkolószalagból.
|
Belső maszkolás kész |
|
Tálca felépítve |
Jövő héten megmutatom, hogy készült a belső sablon, valamint az is kiderül, hogy szét tudom-e szedni a sablonokat. Ha jól dolgoztam, akkor a két sablon közül ki fogom tudni venni a sértetlen gyári géptetőt. Ha elrontottam a formaleválasztózást, akkor fogalmam sincs, hogyan tudnám szétszedni. Bízom a formaleválasztóban és valahogy majd szétszedem őket.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése