Már korábban is említettem, hogy sokat agyaltam, miként nézzen ki a géptető. A legegyszerűbb megoldás az volna, ha az 1.4-es géptetőt másolnám le. Következő fokozat a GTi-R motortetejének másolása lenne. Level 3, pedig ha bármelyiket átalakítom az igényeknek megfelelően. Mivel az átalakítás mindenképpen időigényesebb dolog, úgy döntöttem, hogy a gyári motorháztetőt másolom. Ha későbbiekben (de az majd a pályán derül ki) jobban szellőző géptetőre lenne szükség, akkor majd meglépem az átalakítást.
|
1.4-es géptető |
|
Gyári GTi-R géptető |
|
Jobban szellőző géptető |
Mindenképpen üvegszövetből és epoxi gyantából fogom csinálni. Annyi változtatást eszközölök, hogy a géptetőn lévő intercooler beömlőt egybe dolgozom a géptetővel, így az nem lesz cserélhető. Ettől számításaim szerint könnyebb, merevebb és erősebb lesz a végeredmény. Változás még, hogy a díszrácsot is egybe fogom építeni a géptetővel, így annak a rögzítésével sem kell majd bajlódnom.
Tavaly még úgy gondoltam, hogy megcsinálom a beömlőt és a géptetőt is külön-külön, de mára elvetettem ezt a gondolatot. Anno megcsináltam a sablonját, ami ugye jelenleg felesleges. Gyakorlásnak nem volt rossz, sőt a sablonozáshoz szükséges előkészületek megmaradtak a beömlőn, amit most meg kellene csinálnom.
|
Intercooler beömlő kivéve |
|
Beömlő rései lezárva |
|
Hátulról így néz ki |
Egy kis igazítást igényelt közel egy év állás után, de gyorsan megoldottam, majd visszacsavaroztam a helyére. Megpróbáltam lecsavarozni a kis kopoltyúkat, de a rárohadt csavarok körbeforogtak. Le kellett erőszakolnom a jobb oldali műanyag elemet, majd egy flakon csavarlazító elfújkálása után a csavarokat is megnyertem.
|
Négyből három csavar nem akarta az igazat |
|
Az erő győzött, de az egyik nem szerette |
Leszereltem a géptetőről minden mozdítható és a gyantázáshoz felesleges dolgot, majd megtakarítottam a külsejét.
|
Gumikeretek, légterelők és ablaktörlő spricnik offolása |
|
Első körben letakarítva |
Leszereltem a helyéről, majd lemértem a súlyát.
|
Géptető nélkül |
|
Mérlegelés |
|
Az eredmény |
14,86 kilogrammot mértem, amit összehasonlítottam a katalógus adatokkal, miszerint a csupasz géptető 13,3 kg a beömlő pedig 1,042 kg. Ez összesen 14,342 kg, amihez jött még a plexi, a hotmelt és a csavarok súlya. A katalógusból összeszámoltam az összes összetevőjével együtt (beömlők, légterelők, gumiszegélyek és díszrács) 17,024 kg a géptető. Ez a kiindulási alap, ebből kell könnyebbet csinálni. És akkor most kellene reális célt kitűznöm. Legyen a maximum cél a 8 kg. Szeretek durván saccolni, hogy a végén pozitív legyen a csalódás. Jut eszembe: A jobb oldali menüsorba bekerült egy új aloldal „Súlycsökkentés” címmel. Megpróbáltam táblázatba szerkeszteni a kompozit elemekkel elért súlycsökkentést.
Két helyen van sérülés a géptetőn, amit a fények miatt nem biztos, hogy meg tudok mutatni. A bal oldali rögzítésnél a sarka sérült és az egyik spricninél van horpadás.
|
Kicsit hullámos a vége |
|
Jobb oldali spricninél horpadt egy kicsit |
Ezeket majd a sablonnál és a kész géptetőnél javítom. Következő lépésben megtakarítottam a géptető belső oldalát zsíroldóval. A tuti biztos eredmény eléréséért még áttöröltem ablaktisztítóval, hogy semmiféle szennyeződés ne maradjon a géptetőn. Maszkolószalaggal kiragasztgattam a nagyobb réseket és lukakat, hogy még véletlenül se folyhasson be a gyanta a nem kívánatos helyekre.
|
Így nézett ki a belső oldala retkesen |
|
Megtakarítva, félig kimaszkolva |
|
Közelebbről |
Körberagasztottam a szélét maszkolószalaggal és felépítettem egy tálcát plexiből és hotmelt ragasztóból, ami majd megkönnyíti a szerszámból való kivételt.
|
Körberagasztva maszkolószalaggal |
|
Épül a plexi tálca |
|
Kész a tálca |
Megfordítottam a géptetőt, majd a fém és a plexi találkozásánál hotmelt ragasztóval tömítettem a réseket. Maszkolószalagból építettem egy „korlátot”, hogy véletlen se csöpögjön le a gyanta.
|
Kész a „korlát” is |
|
Az összes rés tömítve |
Formaleválasztózás előtti utolsó lépésben vékony maszkolószalaggal kiragasztottam a beömlő és a géptető találkozásánál lévő rést.
|
Maszkolószalaggal körberagasztva |
Jövő héten formaleválasztózás és külső sablonkészítés következik...
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése