2014. április 7., hétfő

Versenyautó születik 48 – Géptető tervek, előkészítés

Már korábban is említettem, hogy sokat agyaltam, miként nézzen ki a géptető. A legegyszerűbb megoldás az volna, ha az 1.4-es géptetőt másolnám le. Következő fokozat a GTi-R motortetejének másolása lenne. Level 3, pedig ha bármelyiket átalakítom az igényeknek megfelelően. Mivel az átalakítás mindenképpen időigényesebb dolog, úgy döntöttem, hogy a gyári motorháztetőt másolom. Ha későbbiekben (de az majd a pályán derül ki) jobban szellőző géptetőre lenne szükség, akkor majd meglépem az átalakítást. 

1.4-es géptető
Gyári GTi-R géptető
Jobban szellőző géptető
Mindenképpen üvegszövetből és epoxi gyantából fogom csinálni. Annyi változtatást eszközölök, hogy a géptetőn lévő intercooler beömlőt egybe dolgozom a géptetővel, így az nem lesz cserélhető. Ettől számításaim szerint könnyebb, merevebb és erősebb lesz a végeredmény. Változás még, hogy a díszrácsot is egybe fogom építeni a géptetővel, így annak a rögzítésével sem kell majd bajlódnom.
Tavaly még úgy gondoltam, hogy megcsinálom a beömlőt és a géptetőt is külön-külön, de mára elvetettem ezt a gondolatot. Anno megcsináltam a sablonját, ami ugye jelenleg felesleges. Gyakorlásnak nem volt rossz, sőt a sablonozáshoz szükséges előkészületek megmaradtak a beömlőn, amit most meg kellene csinálnom.

Intercooler beömlő kivéve
Beömlő rései lezárva
Hátulról így néz ki
Egy kis igazítást igényelt közel egy év állás után, de gyorsan megoldottam, majd visszacsavaroztam a helyére. Megpróbáltam lecsavarozni a kis kopoltyúkat, de a rárohadt csavarok körbeforogtak. Le kellett erőszakolnom a jobb oldali műanyag elemet, majd egy flakon csavarlazító elfújkálása után a csavarokat is megnyertem. 

Négyből három csavar nem akarta az igazat
Az erő győzött, de az egyik nem szerette
Leszereltem a géptetőről minden mozdítható és a gyantázáshoz felesleges dolgot, majd megtakarítottam a külsejét.

Gumikeretek, légterelők és ablaktörlő spricnik offolása
Első körben letakarítva
Leszereltem a helyéről, majd lemértem a súlyát.

Géptető nélkül
Mérlegelés
Az eredmény
14,86 kilogrammot mértem, amit összehasonlítottam a katalógus adatokkal, miszerint a csupasz géptető 13,3 kg a beömlő pedig 1,042 kg. Ez összesen 14,342 kg, amihez jött még a plexi, a hotmelt és a csavarok súlya. A katalógusból összeszámoltam az összes összetevőjével együtt (beömlők, légterelők, gumiszegélyek és díszrács) 17,024 kg a géptető. Ez a kiindulási alap, ebből kell könnyebbet csinálni. És akkor most kellene reális célt kitűznöm. Legyen a maximum cél a 8 kg. Szeretek durván saccolni, hogy a végén pozitív legyen a csalódás.  Jut eszembe: A jobb oldali menüsorba bekerült egy új aloldal „Súlycsökkentés” címmel. Megpróbáltam táblázatba szerkeszteni a kompozit elemekkel elért súlycsökkentést. 
Két helyen van sérülés a géptetőn, amit a fények miatt nem biztos, hogy meg tudok mutatni. A bal oldali rögzítésnél a sarka sérült és az egyik spricninél van horpadás.

Kicsit hullámos a vége
Jobb oldali spricninél horpadt egy kicsit
Ezeket majd a sablonnál és a kész géptetőnél javítom. Következő lépésben megtakarítottam a géptető belső oldalát zsíroldóval. A tuti biztos eredmény eléréséért még áttöröltem ablaktisztítóval, hogy semmiféle szennyeződés ne maradjon a géptetőn. Maszkolószalaggal kiragasztgattam a nagyobb réseket és lukakat, hogy még véletlenül se folyhasson be a gyanta a nem kívánatos helyekre.

Így nézett ki a belső oldala retkesen
Megtakarítva, félig kimaszkolva
Közelebbről
Körberagasztottam a szélét maszkolószalaggal és felépítettem egy tálcát plexiből és hotmelt ragasztóból, ami majd  megkönnyíti a szerszámból való kivételt.

Körberagasztva maszkolószalaggal
Épül a plexi tálca
Kész a tálca
Megfordítottam a géptetőt, majd a fém és a plexi találkozásánál hotmelt ragasztóval tömítettem a réseket. Maszkolószalagból építettem egy „korlátot”, hogy véletlen se csöpögjön le a gyanta.

Kész a „korlát” is
Az összes rés tömítve
Formaleválasztózás előtti utolsó lépésben vékony maszkolószalaggal kiragasztottam a beömlő és a géptető találkozásánál lévő rést.

Maszkolószalaggal körberagasztva
Jövő héten formaleválasztózás és külső sablonkészítés következik...




Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése