2014. október 20., hétfő

Versenyautó születik 73 – Bal hátsó oldalsó ablak külső oldalának laminálása

Formaleválasztózásig jutottam a bal hátsó oldalablak sablonjával a múlt héten. Ma a külső oldalának készítését osztom meg veletek.
A formaleválasztózott sablonba színezetlen epoxi gyantát kentem, három órával később óvatosan belenyomkodtam a szénszövetet, majd átitattam színezetlen epoxival.

Epoxival lekenve
A méretre vágott szénszövet
Szövet a gyantába nyomkodva
Átitatva epoxival
Közelebbről
Egy réteg szénszövet mögé egy réteg üvegszövetet fogok laminálni. Ha színezetlen epoxival tenném mindezt, akkor simán át lehetne látni a szénszál szövésein keresztül. Hogy ezt elkerüljem feketére színezett epoxival folytattam a laminálást. Ehhez minimum három órát kellett volna várnom, hogy ne keveredjen a színtelen és a fekete gyanta. Erre viszont már nem volt időm, így egy napot pihent a szénszövet. Másnap a tökéletes kötés érdekében vissza kellett csiszolnom egy kicsit. Ez egy veszélyes művelet. Mivel egyetlen réteg szövetről van szó, ha mélyen belecsiszolok, akkor az látszani fog a végleges elemen. Fogtam a csiszológépet és nagyon óvatosan végigtologattam a felületen. Ahol nagyon vékonynak ítéltem a gyanta vastagságát, ott kézzel, csiszolópapírral érdesítettem kicsit a felületet.

A csiszológép készen áll a harcra
Egy kis „kézi love you”
Leporszívóztam és acetonnal alaposan lemostam a lecsiszolt poros réteget.

Portalanítva
Ráraktam a gyári ablakot és bejelöltem a hátsó rögzítési pont helyét, hogy üvegszövettel megerősíthessem.

Az üveg sablonként visszarakva a karbonra
Rögzítési pont bejelölve
Következő lépésként Levágtam egy darab üvegszövetet és üvegszalagból is vágtam három megfelelő méretű darabot.

A szükséges üvegszövet
Üvegszalag csíkok  méretre vágva
Az üvegszalagok a merevséget fogják fokozni. Vágtam még két kis darabot a átsó rögzítési ponthoz is, majd elkezdtem a laminálást. Feketére színeztem a bekevert epoxit. Az „X” alakú csíkokat a szövet fölé, a többit a szövet alá lamináltam. 

Kész a laminálás
Másnap megfordítottam a laminátumot a sablonjával együtt, majd körberajzoltam egy fehér filccel, hogy pontosan a sablon széléig vágjam majd körbe.

Körberajzolva
Ezután már nem maradt más hátra, mint kivenni a sablonból az ablak külső oldalát. Igen külső oldalát, ugyanis egy belső oldalt is fogok majd kreálni, és coremattal egyesítem a külső és belső oldalt.

Tádáááááám
Kicsit bubis, kicsit csúnyácska, de az enyém :) Ha lenne extra forrássom az elemekre, akkor biztos vákuumos technológiával csinálnám, ami bubimentes, tökéletes felületet biztosít a kompozitoknak. Kis pénz kis foci.... Funkcióját ellátja és ez a lényeg. Versenyautó készül, fontos a külső megjelenés, de nem szépségversenyen fog indulni. 

Tele van bubival :(
Azért szerencsére nagy dráma nincs :)
A belső oldal egy igen időigényes, kimondom (leírom) pöcsölős rész lesz. Szívószálakból építek merevítőbordákat a sablonba, majd azokat leragasztgatom maszkolószalaggal, leformaleválasztózom és mehet rá egy réteg epoxival átitaott kevlár szövet. A kevlár szövetnek brutális szakítószilárdsága van, ezért szoktak ilyen anyagból golyóálló mellényeket készíteni. Ezekhez a tulajdonságokhoz ragaszkodtam fontossági sorrendben: 
  • minimum három rétegből készüljön az „ablak”
  • funkcionálisan lássa el a feladatát (nyitható legyen, és legyen tartása)
  • nagy sebességű kavicsok ellen is védjen (legyen benne minimum egy réteg kevlár)
  • legyen könnyebb az üvegnél (cél a gyári üveg súlyának egyharmada) 
  • kívülről legyen dizájnos (karbon kinézet)
Ennyi fért bele a héten. Jövő héten a belső oldalt fogom megcsinálni. 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése