2014. október 27., hétfő

Versenyautó születik 74 – Bal hátsó oldalsó ablak belső oldalának előkészítése és laminálása

Az utolsó posztban láthattátok, hogyan készítettem el az ablak külső oldalát. Egy réteg szénszövetet és egy réteg üvegszövetet lamináltam össze epoxi gyantával és néhány helyen megerősítettem további üvegcsíkokkal. A belső oldalt szintén a külső oldali sablonba fogom elkészíteni. A merevség növelésének érdekében egy bordázott belső részt alakítottam ki. És akkor lehet mosolyogni: szívószálakból!!! Nyilván nem a szívószál adja majd a merevséget, hanem a formáját felvevő, epoxival átitatott kevlárszövet.  
Vettem egy csomag vastagabb szívószálat, kipakoltam a már meglévő sablonba, hogy megnézzem nagyjából hány darabra lesz szükségem.

Szívószálak feldobálva
A hajlítható rész előtt levagdostam az összeset, majd összedugtam őket, hogy négy hosszú szálat kapjak. 

Hosszú szálak kialakítva
Az alsó és felső szélétől öt centiméter távolságra raktam az első szálakat, hogy kényelmesen be tudjam majd csukni az ablakot és a lehető legjobban merevítsem azt. A maradék két szálat egyenlő távolságba elosztottam és szálanként négy keskeny maszkolószalaggal rögzítettem őket. 

Az első szál a helyén
Mind a négy szál a helyén
Hogy a másik irányba is kellően merev legyen, további szálakkal kötöttem össze a vízszintes szívószálakat. 

Függőleges irányba is elkezdtem ragasztgatni
Mindkét irányba kész
A középső függőleges „oszloppal” kezdtem, utána csináltam a két szélsőt. Kicsit elnéztem, így a középső nincs teljesen középen, de már így marad. Elég pöcsölős rész volt ez, így nem maradt energia az újratáblára. 

Így néz ki minden egyes „találkozás”
Nem tudom miként reagál a szívószál anyaga az epoxi gyantára, így a biztonság kedvéért az összes szálat leragasztottam széles maszkolószalaggal. 

Az összes szívószál leragasztva
A sablon szemi-permanens formaleválasztóval volt kezelve, ami többszörös leválasztást biztosít újabb kezelés nélkül. Így elvileg csak a maszkolószalagokat kellett volna lekennem. Nem akartam vele még több időt eltölteni, ezért jutott a formaleválasztóból mindenhova. Ráadásul ez ugye a belső oldala lesz a belső elemnek, tehát az aljának szépnek sem kell lennie, mert ott lesz összeragasztva a külső oldallal. Ezt egy kicsit bonyolultan sikerült megfogalmaznom, de a lényeg, hogy políroznom sem kell az így elkészült sablonomat. 

Formaleválasztózva
Három réteg formaleválasztó felhordása után megvártam a fél órás kikeményedési időt, majd jöhetett az első réteg epoxi.

Első réteg epoxival lekenve
Három óra kötés után jöhetett a szövet. Ahogy már korábban is említettem, ide egy kevlár réteg fog kerülni, ami a golyóálló mellények alapanyagául is szolgál. Sose legyen rá szükség, de egy gyorsan repülő kavicsot meg fog tudni állítani. 

Az ominózus kevlár szövet
A sablon tetejére léceket raktam keresztbe, hogy távtartóként segítsenek, amíg én nyomkodom a szövetet a gyantába.

A segítség :)
Ráterítettem a szövetet, majd óvatos mozdulatokkal megpróbáltam úgy belenyomkodni a gyantába, hogy ne feszüljön a szívószálaknál sem.

Indulhat a meló
Fokozatosan haladva
A léceket folyamatosan a sablon vége felé toltam, hogy legyen helyem dolgozni. A végén kivettem mind a hat botot és megigazítottam a kevlárszövet végét.

Botok nélkül, már majdnem kész
A szövet végig a gyantába nyomkodva
Másik oldalról
Bekevertem a következő adag epoxit, majd először a szívószálak mentén, majd az egész felületet lekentem a felmelegített gyantával.  

Merevítő bordák átitatva epoxival
Mindenhol átitattam epoxival
Elég szűken adta ki az anyag a formát. Hogy könnyebb legyen majd kivenni a sablonból, egy darab üvegszövetet is lamináltam a kevlár széléhez. Az üvegszövet már a hasznos területen kívülre esik, a végén teljesen levágom majd. 

Kész, már csak meg kell kötnie az epoxinak
Pár napig nem jutottam el a műhelybe, így bőven volt ideje térhálósodni. Jöhetett a sablonbontás. Megfordítottam a sablont és ezt is körberajzoltam egy filccel a sablon széle mentén. Az utólagos üvegszövetnél megfogtam és egyetlen mozdulattal ki tudtam venni a sablonból. 

Kivétel után közvetlenül
 Kiszedegettem belőle a maszkolószalagokat és a szívószálakat. 

Belső oldala
Jól látszik az elem bal oldalánál a fénycsillanás, ott lesz az ablak széle, tehát az üvegszövet bőven az értékes területen kívülre esik.

Ez az oldala fog látszani az utastérből
Ennyi fért bele a héten. A következő posztban – ha mindenki úgy akarja – egyesítem a külső és belső oldalt, talán még a körbevágásra is lesz időm. 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése