2015. szeptember 14., hétfő

Versenyautó születik 93 – A jobbos ajtó sablonozásának előkészületei

A mai posztban arról olvashattok, hogy mennyi időigényes, sziszi-fuszi meló kell ahhoz, hogy egyáltalán sablonozni lehessen egy ajtót.
Az alap szükséglet az, hogy a kialakított felületen sem lyukak, sem nyílások nem lehetnek. Ide ugyanis befolyna a gyanta, amit kikeményedés után nem lehetne leválasztani az ősmintáról, azaz az ajtóról. Fontos továbbá az is, hogy negatív törés se legyen a mintázandó elemen, ugyanis arról sem lehetne leszedni a sablont, kivéve, ha többrészes sablont készítünk, de ebbe most ne menjünk bele. Szükséges van egy keretre, hogy ki lehessen venni a sablonból a készterméket. Adott tehát az ajtó, amit kívül-belül sablonozni kell ahhoz, hogy a két sablonba laminált külső és belső héjból egyetlen ajtó nevű végtermék lehessen majd egyszer. Úgy döntöttem, hogy a külső oldalt sablonozom először, aztán a keret lebontasa után a belső oldalát, majd ha minden jól megy kinyitom a két sablont, mint egy kagylót és ha mindent jól csináltam, akkor sértetlenül kerül elő az ajtó.
Első lépésben a belső oldalon lévő kismillió lyukat ragasztottam le autódekoráló fóliával.

Pöttyözés indul..
Az összes kisebb lyuk leragasztva
A pici furatokhoz 10 milliméteres kör alakú pöttyöket használtam, a magenta színű matricákat pedig ollóval vagdostam. Nem számoltam meg, de rengetegen voltak.
Következő lépésben azt kellett eldöntenem, hogy miként tüntetem el az ablak helyét. Vagyis a probléma a következő: adott az ajtó külső és belső oldala, ami között egy nagyjából három centis rés van, ahol alap esetben az ablak közlekedik le-föl. Mivel én nem nyitható ablakkal tervezem az ajtót, ezért számomra fölösleges az a nagy rés. A gyári ajtó külső és belső lemeze igen kis erővel is összenyomható az üveg nélkül. Úgy döntöttem, hogy visszarakom a gyári üveget, vele együtt körbe a gumitömítést is és úgy sablonozom az ajtót, a réseket pedig valamilyen formában kitöltöm. A gumikereten van egy ráhegesztett kis bütyök, ami segít az üvegnek a helyére jutni. Na ez nekem fölösleges, megpróbáltam levagdosni.

Gyantázásnál csak útban lenne...
...így már nem lesz
Az üveg belső oldalán negatív szögben állt a gumikeret, ráadásul nagyon buszma is volt, ezért úgy döntöttem, hogy a belső oldalát levágom.

A belső oldal fölösleges számomra
Belső oldal leválasztva
Csak a külső keret maradt
Óvatosan visszaraktam az üveget, és a biztos rögzítéshez vágtam két megfelelő méretű lécet, aminek a közepét kicsit bevágtam, hogy pontosan meg tudja támasztani az üveget.

Ablak kitámasztó kézi készülék :)
Picit hosszabb a bot, hogy befeszítve biztosan tartson
Habosított PVC-vel és hotmelt ragasztóval eltüntettem a külső oldalon a kilincs és a visszapillantó helyét.

Kilincs és a zár helye eltüntetve
Tükör helye is betömve
Három helyen ongrofoammal még kitámasztottam belülről az üveget, hogy ne mozdulhasson el.

Üveg kitámasztva
A négy nagyobb lyukat kellett lefalaznom a belső oldalon. Nem egyszerű, hiszen a hátoldaláról nem férek hozzá, ezért darabokból kellett beragasztgatnom.

Minden lyuk eltüntetve
Szintkülönbségek is nehezítették a dolgot
Az üveg és a belső oldal között lévő 25 milliméteres rést úgy kellett eltüntetnem, hogy az sablonozható legyen és ki is nézzen valahogy. Ezt is hotmelt, ongrofoam és egy kis autófólia segítségével oldottam meg.

Az ominózus rés
Ragasztottam az üvegre egy kis maszkolószalagot, hogy ne az üveget ragasztózzam össze. Levágtam a megfelelő hosszúságú PVC darabot, majd a helyére ragasztottam.

Ongró a helyén
Levágtam a kifolyt ragasztót egy sniccerrel és eltávolítottam a fölösleges maszkolószalaggal együtt.

Így néz ki a töve
Az alsó oldalt is ugyan így csináltam meg.

Alsó rész is kész (a képen az a felső)
Már csak a kettő közötti rést kellett eltüntetnem. Hotmelttel próbáltam, ami utóbb kiderült, hogy nem volt feltétlenül jó választás. Nem lehet ugyanis szépen vágni.

Nem tűnik vészesnek, de közelebbről sajnos nem a legszebb
Hogy biztosan ne maradjon egyetlen rés sem, ezt is leragasztottam a magenta fóliával.

Fóliázva
Fólia rövidebbre vágva
Innen látszik, hogy nem a legszebb
A belső oldal előkészítésével most nem foglalkoztam többet, majd a ha már rajta lesz a külső sablon és megfordítom, akkor fogom befejezni.
Körberagasztottam az ajtó szélét maszkolószalaggal, hogy ne az ajtóra ragasszam majd a tálcát.

Körberagasztva
Erre a maszkolószalag-csíkra ragasztottam fel az ongródarabokat, amik majd tálcaként fognak funkcionálni.

A keret nagyja kész
Amennyire tudtam megcsináltam a belső oldalról, majd megfordítottam az ajtót.

Kívülről így néz ki
A külső oldalon a gumikeret és az üveg között szintén volt egy kis rés, amit el kellett tüntetnem. Újításként natúr gyurmát használtam. Betömködtem a résbe majd sniccer levágtam. A biztonság kedvéért itt is körberagasztottam a réseket az autófóliával.

Rések minden irányban
Az új alapanyag
Rés kitöltve
Fölösleges gyurma levágva
Lefóliázva
Ugyanígy tüntettem el körbe az összes rést.

Gyurmavagdosás
Körbefóliázva
Fólia körbevágva
A képen már a tálcát is befejeztem. A tálca szélére felépítettem egy korlátot maszkolószalagból, hogy véletlenül se folyhasson le a gyanta.

Korlát körbe felépítve
Jöhetett a formaleválasztózás. Visszatértem a szemipermanens formaleválasztóhoz. Emlékeztetésül: ez egy folyadék, melyet felhordva viaszos réteget kapok. Három rétegben kell felhordani majd óvatosan fényesre lehet polírozni. Nagyon vékony réteget képez a felületen, és akár 50 formaleválasztást is kibírna, ha sorozatgyártásra adnám a fejem.

Formaleválasztó felhordva
Fényesre dörzsölve
Még kitöltöttem a kilincs lefalazott részét gyurmával. Elvileg a gyurmát nem kell formaleválasztózni, viszont a gyurma feltapad a formaleválasztózott részekre is, ezért ez az utolsó lépés. Kíváncsi leszek hogy fog működni. Kicsit tartok tőle, ezért fóliáztam körbe sok helyen.

Gyurmázva, sablonozásra készen
Ha minden jól megy a jövő héten már a sablonozásról olvashattok...

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése