2016. szeptember 5., hétfő

Versenyautó születik 107 – Bal első légterelő sablonozása

Az utolsó, maratoni hosszúságú poszt után, most egy rövidebbel szolgálhatok. Ebben a Bal első légterelő sablonozásáról lesz szó. Az elkészült ősmintát kell másolni, hogy majd a sablonba mehessen a végleges kompozit légterelő. Mielőtt belekezdenék, lessetek a blog jobb oldalára, csináltam egy új menüpontot Fotók címmel. Oda kattintva elérhetitek az adott elemekről készült képeket.

Pirossal bekarikázva az új menüpont
Első lépésben az ősminta köré építettem ongrofoamból hotmelt ragasztó segítségével egy tálcát, ami majd megkönnyíti a sablon, illetve a majdani végtermék kivételét is. 

Tálca felépítve
Az alsó részhez a biztonság kedvéért még maszkolószalagból csináltam egy „korlátot”, hogy a gyanta ne folyhasson le.

Tálca a helyén
Következő lépésben a szokásos szemi-permanens formaleválasztóé volt a főszerep. Három rétegben felhordtam, az egyes rétegeket 20 perc elteltével egy pamut ronggyal kifényesítettem.

Formaleválasztózva
Kifényesítve
Ezek után az előkészítésből mindösszesen a gyurmázás maradt hátra. A légterelő alá ragasztottam az ongrofoam darabokat, de mivel a légterelő közel 3 milliméter vastag, ezért a szintkülönbséget gyurmával tüntettem el.

A 3 mm szintkülönbség nagyjából 5 centin lett „elcsalva”
Kezdődhetett a gélezés és a laminálás. A saját magam szívatásának elkerülése végett pirosra színeztem a poliészter gélt, amit egyenletes, nagyjából fél milliméteres vastagságban kentem fel ecsettel. Jártam már úgy korábban, hogy a sok eszemmel a fekete ősmintára fekete gélt kentem. A baj csak annyi volt, hogy nem látszott hol elégtelen a rétegvastagság...

Poliészter gél felhordva
Másfél órás kötés után 300-as üvegpaplanból kézzel szaggattam egy adag üvegszálat, amit a kényesebb részeknél (éleknél) nyomkodtam a gélbe, majd három réteg szintén 300-as üvegpaplant lamináltam rá pirosra színezett  poliészter gyantával.

Kész
Utolsó lépésként – a biztonság kedvéért – „L” alakú kartonból vágtam darabokat, amiket merevítés céljából ragasztottam a sablonra kívülről hotmelt segítségével.

Egy kis merevítés a helyére próbálva
Másik szögből
Hotmelttel ragasztva
Jöhetett a legizgalmasabb rész, a szétbontás. Óvatosan kezdtem neki, kicsit féltem, hogy a légterelő alsó részénél – ahol találkozik a lökhárítón a beömlővel – le fog törni az a kis perem. Ehhez képest úgy indítottam, hogy letéptem az ősminta függőleges lapját.

Hát ez nem bírta
Én voltam a hülye (vagy a lusta), ugyanis az oldalsó függőleges elemet csupán a gittelés tartotta össze, nem erősítettem meg üvegszállal alulról. Mindegy is, dráma nincs, a sablon eddig hibátlan. 

Kibontva, gyurmamentesítve
Szépen sikerült. Következő lépésben körbevágtam, majd acetonnal eltávolítottam a gyurma maradványait is.

Körbevágva
A gyurma széleinél kicsit „tarajos” lett a gél, azt lecsiszoltam, hogy könnyebben ki lehessen venni a szerszámból a végterméket.

Alul vannak az éles szintkülönbségek
Lecsiszolva
Az ősminta rádiuszának kialakításánál maradtak apró pici mélyedések, amik a sablonon kitüremkedésként jelentek meg. Ezeket lecsiszoltam és az egész sablon felületét átcsiszoltam.

Apró felületi hibák
Simára csiszolva
A megcsiszolt sablon
Szépen visszaadta a „vonalakat”
Ettől a résztől tartottam, ez is tökéletesen sikerült
Itt egy izgulás azért még hátravan, hiszen a végleges karbon elemnél is van mitől tartani. A következő részben erről olvashattok. Az üvegpaplan és poliészter gél helyett a szénszöveté és az epoxi gyantáé lesz a főszerep.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése