2021. február 8., hétfő

Versenyautó születik 120 – 3D nyomtatott ülés

Az előző posztban leírtam nagy vonalakban, hogy alakul majd terveim szerint az egyedi kompozit ülésem legyártása, most pedig a 3D-s részéről olvashattok. 

Szereztem egy 3D-s file-t, ami igazából egy „héj”, ennek vastagságot kellett kreálnom. Úgy gondoltam, ha az 1:1 arányú nyomtatáson egy centi lesz a falvastagság. Ez elegendő lehet ahhoz, hogy egy kis üvegszövettel megtámogatva elég tartása legyen, hogy bele tudjak ülni. Ha ezt tizedére kicsinyítem, akkor a kicsi ülés falvastagsága 1 mm, ami még simán nyomtatható. Így is tettem, és már meg is volt a kézzelfogható kicsinyített ülésem. 

Így nézett ki a letöltött „héj”
Így pedig az egy centivel megnövelt „test”
A kézzelfogható 3D nyomat
Igazából ekkor kristályosodott ki a végső elhatározás, hogy nagyban is meg fogom csinálni. Kinyomtattam még kétszer más-más színnel és megcsináltam kicsibe a hátoldal merevítésének elképzelését is. 
A másik kettő aljára nem volt szükségem, így azt ki sem nyomtattam
Első réteg bejelölve 
A lényegi rész kivágva
Első és második réteg bejelölve
Így képzelem az ülés háttámlájának merevítését
Mindkét réteget külön fogom a már kész ülésre rálaminálni, majd ezt az egészet még egy speciális erjással, márványszerű (karbon) kinézettel tervezem befejezni.
Forged carbon közelről
Ezután aaz 1:1 arányú ülést kellett oly módon feldarabolnom, hogy az minél kevesebb alátámasztással nyomtatható legyen. A nyomtatóm maximális nyomtatótere 22×28×20 cm. Nem kis fejtörés után sikerült a legoptimálisabb darabolás. Ez konkrétan 28 darabot jelent. 
Az ülés 1:1 méretben és mellette a nyomtatótér alapterülete
A nyomtatandó 28 darab
A darabolás után ki kellett találnom a nyomtatás paramétereit. Falvastagság, belső kitöltés, rétegvastagság, sebesség, hűtés és még rengeteg mindent. Ha tömörre nyomtattam volna, akkor brutálisan nehéz, drága és lassú lett volna. Végül 4%-os belső kitöltés lett a nyerő. Így sem volt gyors. Egy nagyobb elemet nagyságrendileg 17 óra alatt nyomtatott ki. 
Egy nagyobb darab nyomtatáshoz előkészítve
Mivel nem otthon van a nyomtatóm, a 28 darabra egy hónapot számoltam durván, ha nem jön közbe semmi. Súlyra nagyjából 3 kilót számoltam előzetesen. Szerencsére találtam egy helyet, ahol a covid vírus védekezéséhez használt (arcpajzsokat nyomtattak) megmaradt filamenteket adták random színben 7 kilós bontott egységcsomagokban jutányos áron. Ez azt jelenti, hogy olyan szín van a lezárt dobozban, amit éppen dobott a gép, és 10 tekercsen összesen 7 kg filament van, tehát bontottak a tekercsek. Ez azért volt izgulós, mert a tervezett 10 dekás daraboknak a nyomtatása közben nem fogyhat le a tekercs, ha nem vagyok ott nyomtatás közben. Azt a nagyságrendileg 400 órát pedig nem szerettem volna a nyomtató mellett tölteni :) A színe lényegtelen volt. Szerintem nem árulok el nagy titkot azzal, hogy 2020 december 15-én nyomtattam az első darabot és január első napjaiban elkészült az utolsó nyomat is. 
4 %-os belső kitöltés
Nyomtatás közben
A kinyomtatott darab
A második elem nyomtatása közben meggyűlt a bajom az ismeretlen anyaggal. Annyit kell tudni a 3D filamentekről, hogy minden gyártó egy nagyjából 20-30 °C-os tartományt ad meg nyomtatási hőmérsékletnek. Ez nyomtatónként némileg eltérhet. Na mivel nem tudtam, hogy milyen gyártó alapanyaga, ezért infóm sem volt a hőmérsékletekről. Az első darab elött csináltam kisebb próbát, ahol belőttem a jó hőfokot. Igen ám, de ez egy viszonylag „kacskaringós” forma volt, a második darab pedig szinte egy egyenes, 1 cm vastagságú lap. Na ennél előjött az a probléma, hogy a nyomtatás nagyjából 4. órája körül elkezdett elválni az alaptól az alja. Ez a nem megfelelő tapadás miatt szokott előfordulni, aminek felborulás és levegőbe nyomtatás a vége. Szerencsére ez csak egyik felénél vált fel, ezért sem tudtam mire vélni a dolgot, nem tapasztaltam még ilyet. 
Alul látszik hogy elvált a tükörlaptól, feljebb pedig, hogy mikor történt
3D-s tollal gyorsan kijavítottam, lecsiszoltam, majd elgondolkodtam, hogy mitől lehetett, illetve hogyan tudnám kiküszöbölni. 
Javító kit :)
Feltöltve saját anyagával
Lecsiszolva
Arra jutottam, hogy meló végén a visszábbvett fűtés miatt a helyiség hőmérséklete drasztikusan csökkent, ezért megvetemedett a nyomtatás, ettől vált fel részben. Ezt megelőzvén a többire egy úgynevezett „brim”-et nyomtattam, ami lényegébenaz első réteg alapterületét növeli meg.
A megoldás
Így már sikerült kinyomtatni az összes elemett. Egyetlen egyszer állt le a nyomtató nyomtatás közben. A nyomtató mozgásából/rezgéséből adódóan kilazult egy kábel és kontakthibás lett. Ezt egy csavar meghúzásával orvosoltam, a hiányzó részt kinyomtattam, majd egy mezei pillanatragasztóval összeragasztottam.
A félbemaradt darab
A felső rész is kinyomtatva, összeragasztva
A leghosszabb nyomtatás 45 óra volt, akkor 4 darabot nyomtattam egyszerre.
Az egyikhez raktam supportot, mert féltem, hogy eldől
Ez volt a leghosszabb nyomtatás
Más probléma szerencsére nem jött a nyomtatás ideje alatt, így több részletben hazahordtam az elemeket.
Az első adag 
Ennyi volt a 3D nyomtatós rész, ha kérdés van nyugodtan írjatok! Legközelebb az összelegózás lesz a téma. 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése