2021. február 15., hétfő

Versenyautó születik 121 – 3D ülés legózás

Most, hogy sikerült kinyomtatni minden darabot mehet az összeállítás. A terv az az volt, hogy először az alját nyomtatom, hogy belepróbáljam magam, ha nem jó módosítok rajta és kinyomtatom újra. De a „karácsonyi” szünet alatt volt dolog bőven, meg aztán a nyomtatás is ment folyamatosan, így nem variáltam, lesz ami lesz alapon haladt minden. Szóval az első adagot hazahoztam és elkezdtem összeállítani a darabokat.
Úgy képzeltem, hogy ragasztós „szilikonpöttyel” (amivel a bankkártya van felragasztva a papírjára postázáskor) nagyjából összeragasztom, majd maszkolószalagokkal átmenetileg megerősítem, hogy összehegeszthessem saját anyagával a darabokat.

Legozás indul
Az alja összeragasztgatva
Másik szögből
Bár ez volt a terv, mégis meglepett, hogy mennyire pontosan illesztkednek a darabok. Mikor kész volt az összes nyomtatott darab, gyorsan össze is ragasztgattam minden egyes elemét.
Ekkor derült ki, hogy az egyik darabot nem nyomtattam ki :)
Ugyanez hátulról
Minden elem kinyomtatva, pozícionálva
A 3D-s toll forró hegyét a két darab közé nyomva csináltam mélyedéseket, amit kitöltöttem saját anyagával. 
Két összeillesztett darab közelről
A két darab talákozásánál megolvasztottam őket
Aztán feltöltöttem 3D-s tollal, saját anyagával
Ezt megismételtem nagyjából 1-2 centinként
A pontok közé szintén a toll forró hegyével húztam vonalat is
Majd azt is feltöltöttem saját anyagával
Ez teljesen jól működött így, viszont nem pont rendeltetésszerű, hogy a toll forró hegyével olvasztom a műanyagot. Nem is bírta sokáig, eltörtem a fejben egy forrasztást, ami miatt új fejet kellett rendelnem. Szerencsére időközben a netről vásároltam egy másik (tartalék) 3D-s tollat, mert sejthető volt, hogy nem tart majd örökké. Viszont itt taktikát váltottam. A darabok közé a pontokat és vonalakat már forrasztópákával csináltam és csak a feltöltéshez használtam a 3D-s tollat.
Itt fáradt el a toll :(
Annyira rossz helyen volt a törés, hogy megcsináltam, de folyton újra eltört
Az utód
Azeket az időigényes hegesztéseket – a családi béke jegyében – jellemzően az éjszakai órákban csináltam, amikor már elcsendesedtek a csajok. Szerencsére természetes anyagokból van a filament, így nem volt égett, büdös műanyag szaga. Egy picit megégett, de éppen sülő pékárúhoz tudnám hasonlítani az „illatát”. 
Ájszakai csendélet
Az ülés felső, háttámlás részét már rutinosabban csináltam és a pákás megoldás gyorsabb is volt.
Szilikonpötty és maszkolószalag az illesztéshez
Pákás megoldás 
Kicsit tültötve, majd csiszolással eltüntetem...
A hátsó rész is „végigvarrva”
Ekkor jöttem rá, hogy elkövettem egy hibát. A sablonozáshoz nem maradhatnak az „övlukak”, hiszen akkor nem tudnám leszedni róla a sablont. Nyomtatás előtt még arra gondoltam, hogy mennyi időt és anyagot nyerek azzal, ha meghagyom a lukakat és csak utólagosan tömöm be. Hát nem. Anyagban sem lett kevesebb, de legalább bonyolultabb és macerásabb lesz eltünteni. A 3D-s szerkesztésnél kb 3 kattintás/luk tempóval eltüntethettem volna. Na mindegy, kár ezen keseregni. Megszerkesztettem a lukak eltüntetéséhez szükséges 3D-s file-okat majd azokat is kinyomtattam.
Az egyik felső takaró darab
Hátulról ezeket is behegesztettem a 3D-s tollal
Az alsó és hátsó részét direkt nem hegesztettem össze, hogy két darabban könyebb legyen szállítani. Idáig ugyanis otthon csinálgattam, de most már irány a műhely.
Szemből
Hátulról
Fentről
Alulról
Oldalról
Kivittem a műhelybe, ahol összehegesztettem a két darabot és lecsiszoltam a belső oldalán az illesztéseket.
Kész a 3D-s ülés

Annyira erősre és merevre sikerült az egész, mintha egy darabból lenne. Nem nyeklik-nyaklik, óvatosan még bele is tudtam ülni. Csak a 4%-os kitöltés miatt aggódtam, nehogy összeroppanjon alattam, de nem bírtam megállni, hogy ne próbáljam ki. Az elejére is kinyomtattam a széleit de mivel az a rész még át lesz alakítva, ezért azokat nem hegesztettem rá. 
Az aljához a szélére
Nagyságrendileg 3 kg a 3D-s ülés egyben
A következő posztban üvegszálas megerősítésről, egy kis csinosításról és némi alakításról lesz szó.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése