Két poszttal ezelőtt írtam a GTi-R hajtásáról, melyről kiderült, hogy az a skyline hajtásának leírása volt. Ez a poszt szóljon a helyreigazításról.
Nyitott difi |
Gondolom a hagyományos
differenciálmű működését mindenki ismeri: a kihajtó tengelyek egymással
szembefordított kúpfogaskerekeivel (napkerekek) kapcsolódó kúpkerekek
(bolygókerekek) csapágyazott felfüggesztő házát hajtjuk meg. Normál tapadási
viszonyok között, ez mindkét féltengely felé azonos nagyságú nyomatékot
biztosít, de a bolygókerekek elfordulásával lehetővé válik az egymáshoz képesti
szögelfordulás. A két kihajtás szögsebességének összege állandó. Egyenes
menetben a bolygókeréktartó ház forog, a bolygókerekek állnak, és egyenlő
sebességgel forgatják a kihajtó tengelyeket. Íven kanyarodáskor a forgó
bolygókeréktartóban, a bolygókerekek elforognak, és a napkerekeken legördülnek,
a tartó fordulatszámához képest az egyik tengely gyorsul, a másik ugyanannyival
lassul. A probléma az ilyen fajta "nyitott"
differenciálokkal az, hogy ha az egyik meghajtott tengely elveszíti a
tapadását, ez a tengely kapja meg a teljes nyomatékot, míg minden más
meghajtott tengely elveszíti. Ez ellen létezik néhány
megoldás, pl a két oldal között rugóval előfeszített tengelykapcsoló, ami egy
előre beállított nyomatéknál megcsúszhat.
Egy másik megoldás az úgynevezett LSD (limited slip
diff), ezen belül a VLSD (Viscous LSD), ahol a rugós előfeszítés helyett egy
viszkó kuplungot alkalmaznak. A viszkó kuplung egy hőre sűrűsödő folyadékkal töltött
többlamellás kuplung. Abban az esetben, mikor a tengelyek, illetve a kerekek közötti
fordulatszám különbség nő, a lamellák közötti töltőfolyadékban ébredő nyíró
feszültség a kerületi sebesség különbséggel arányosan megnövekszik, így egyre
nagyobb nyomatékot visz át a kisebb fordulatszámú tengelyre.
VLSD |
A GTIR-nél ez kicsit másképp működik, ahelyett hogy a
VLSD csak a jobb és bal tengely közötti kapcsolódásért lenne felelős, az első
és hátsó tengelyek összezárását is lehetővé teszi. A váltó kihajtása még a
váltóházban egy VLSD-hez kapcsolódik (rally változatban a váltóházon kívül):
- jobb kúpkereke közvetlenül a hátsó meghajtáshoz továbbítja nyomatékot (kb 4:1 arányban), majd a kardán tengely végén, a differenciálműben egy újabb önzáró VLSD a jobb és bal kerék meghajtásáért illetve összezárásáért felel.
- bal kúpkereke az első tengelyekhez továbbítja a nyomatékot egy hosszú tengelyen keresztül, mely a jobb oldali kúpkerék középső furatán átmenve kapcsolódik az első tengelyek hagyományos, nyitott differenciálművéhez, meghajtva az első kerekeket.
Ez az elrendezés hátsó kerék
meghajtásosként viselkedik, egészen addig, míg a hátsó kerekek meg nem
csúsznak.
Forrás: Simigeri
Köszönöm Simigeri barátomnak az utánajárást és a pontosítást. Ez a mai poszt nem jöhetett volna létre nélküle.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése