2013. május 27., hétfő

Versenyautó születik 03 – A hajtás tisztába tétele

Két poszttal ezelőtt írtam a GTi-R hajtásáról, melyről kiderült, hogy az a skyline hajtásának leírása volt. Ez a poszt szóljon a helyreigazításról. 


Nyitott difi
Gondolom a hagyományos differenciálmű működését mindenki ismeri: a kihajtó tengelyek egymással szembefordított kúpfogaskerekeivel (napkerekek) kapcsolódó kúpkerekek (bolygókerekek) csapágyazott felfüggesztő házát hajtjuk meg. Normál tapadási viszonyok között, ez mindkét féltengely felé azonos nagyságú nyomatékot biztosít, de a bolygókerekek elfordulásával lehetővé válik az egymáshoz képesti szögelfordulás. A két kihajtás szögsebességének összege állandó. Egyenes menetben a bolygókeréktartó ház forog, a bolygókerekek állnak, és egyenlő sebességgel forgatják a kihajtó tengelyeket. Íven kanyarodáskor a forgó bolygókeréktartóban, a bolygókerekek elforognak, és a napkerekeken legördülnek, a tartó fordulatszámához képest az egyik tengely gyorsul, a másik ugyanannyival lassul. A probléma az ilyen fajta "nyitott" differenciálokkal az, hogy ha az egyik meghajtott tengely elveszíti a tapadását, ez a tengely kapja meg a teljes nyomatékot, míg minden más meghajtott tengely elveszíti. Ez ellen létezik néhány megoldás, pl a két oldal között rugóval előfeszített tengelykapcsoló, ami egy előre beállított nyomatéknál megcsúszhat.

Egy másik megoldás az úgynevezett LSD (limited slip diff), ezen belül a VLSD (Viscous LSD), ahol a rugós előfeszítés helyett egy viszkó kuplungot alkalmaznak.  A viszkó kuplung egy hőre sűrűsödő folyadékkal töltött többlamellás kuplung. Abban az esetben, mikor a tengelyek, illetve a kerekek közötti fordulatszám különbség nő, a lamellák közötti töltőfolyadékban ébredő nyíró feszültség a kerületi sebesség különbséggel arányosan megnövekszik, így egyre nagyobb nyomatékot visz át a kisebb fordulatszámú tengelyre.


VLSD 
A GTIR-nél ez kicsit másképp működik, ahelyett hogy a VLSD csak a jobb és bal tengely közötti kapcsolódásért lenne felelős, az első és hátsó tengelyek összezárását is lehetővé teszi. A váltó kihajtása még a váltóházban egy VLSD-hez kapcsolódik (rally változatban a váltóházon kívül):

  • jobb kúpkereke közvetlenül a hátsó meghajtáshoz továbbítja  nyomatékot (kb 4:1 arányban), majd a kardán tengely végén, a differenciálműben egy újabb önzáró VLSD a jobb és bal kerék meghajtásáért illetve összezárásáért felel.
  • bal kúpkereke az első tengelyekhez továbbítja a nyomatékot egy hosszú tengelyen keresztül, mely a jobb oldali kúpkerék középső furatán átmenve kapcsolódik az első tengelyek hagyományos, nyitott differenciálművéhez, meghajtva az első kerekeket.
Ez az elrendezés hátsó kerék meghajtásosként viselkedik, egészen addig, míg a hátsó kerekek meg nem csúsznak.
Forrás: Simigeri

Köszönöm Simigeri barátomnak az utánajárást és a pontosítást. Ez a mai poszt nem jöhetett volna létre nélküle. 



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése