2013. július 8., hétfő

Versenyautó születik 09 – Géptető beömlő sablon

Egy kis pakolás után újra az előkészítésé és a gyantázásé volt a főszerep. Volt macera vele rendesen. A gyári intercooler a motor tetején volt, ennek a beömlő nyílásának sablonkészítéséről lesz most szó. Bár nem tudom, hogy jó ötlet-e, ugyanis az ott effektív egy felesleges beömlő lesz, mivel frontcooleres lett az autó. Kétségtelenül jól néz ki a géptetőn a morcos rács, de majd kiderül, hogy értelme van-e. Mindenesetre nekiláttam és megcsináltam. 

Az eredeti beömlő 
Mivel nem lehet negatív törés a sablonban, az összes, azaz mind a 16 rést le kellett ragasztanom, vagy betömnöm, hogy ne tudjon befolyni a gyanta. Ezt megint 1 mm-es plexiből és hotmelt ragasztópisztollyal oldottam meg.

Az eltüntetendő nyílások
Az első sor előröl
Az első sor hátulról
Pár órával később
Kész
A nyílások leragasztása után megint egy tálcát kellett építenem a darab köré. Ismét plexi, hotmelt és maszkolószalag kombóból épült a tálca. A folyamatot nehéz fotózni, mert a plexi sosem látszik a képeken, így már csak a végén csináltam egyet a kész maszkolásról.

Tálca a beömlő körül
Ugyanez közelebbről
Következő munkafolyamat a formaleválasztózás volt. Négyszer 15 perc és a fél órás kikeményedés, ugyanúgy, mint a sárvédőnél.

Formaleválasztózás után
Ezután jöhetett az első réteg, a gélezés. 

Gélezve
Másfél órás száradás után jöhetett a laminálás. Nem egy nagy méretű tárgyat kell megformázni, ami ráadásul tele van „töréssel”, ami merevíti majd a sablont. Ezért üvegszövet nélkül csak üvegpaplanból és széttépett üvegpaplanból, valamint poliészterből csináltam meg. A folyamatról nincs kép, mert ugye ez haladós munka, ráadásul mocskos is, ezért csak a végén csináltam.

Gyantázva
24 óra elteltével, negyed óra birkózással sikerült kivenni a sablonból az eredeti beömlőt. Jelentem a minta jól sikerült. Picit le kell csiszolni 1-2 helyen, pótolni a lecsiszolt gélréteget és jöhet bele a karbon :)

Sablon kivétel után
Az eredeti és a sablon
Sablon közelebbről
Az előző képen jól látszik, hogy a majd kivágandó részeken (ahol a plexi és a hotmelt ragacs volt) mennyire élesen visszaadja a kontúrokat is. Ezeket is lecsiszolom egy picit, hogy könnyebb legyen dolgozni a karbonnal. 

A fotók nem adják vissza a teljes folyamatot, ezért ígéretemhez híven készült videó is a gélezés-gyantázás-kiszedés kombóról.  

Íme a kamera és a munkaasztal
Két videó is elérhető. Fanatikusoknak a teljes, normál tempós verziót ajánlanám (másfél óra), de felraktam egy négyszeres sebességgel rögzítettet is. 

Sablonkészítés normál tempóban

Sablonkészítés négyszeres tempóban

Asszem beljebb lennék időben, ha ilyen tempóban tudnék dolgozni...
Jövő héten újra  sablonkészítés következik. ;)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése