2013. július 15., hétfő

Versenyautó születik 10 – Jobb hátsó oldalsó ablak sablon

Amíg a beömlő sablonja a sárvédőé mellett várja a teljes kikeményedést, újfent sablont készítettem. A jobb hátsó ablak sablonját. Hogy miért? Ugye három ajtós a kasztni, tehát nincs hátsó oldalsó ajtó. Ablak viszont van, ráadásul nyitható. A „B” oszlopnál 2 ponton van rögzítve, hátul viszont egy füllel nyitható nagyságrendileg öt centire. Az üveg maga 3,2 kg, ebből szeretnék faragni. A polikarbonát lemez jó megoldás lenne, ha nem ragaszkodnék a nyithatósághoz. Biztos felvetődik bennetek a kérdés, hogy miért karbonból, hiszen azon még ki se lehet látni. A háromajtós mivolta miatt a két oldalsó ajtó hosszú, ezért a „B” oszlop is hátrébb van, mint egy négyajtós modellen. Ha normálisan be vagyok kötve egy ötpontos övvel, akkor esélyem sincs kinézni azon az ablakon. A puding próbája az evés, így hát nekiugrottam. Az ablak kiszerelésével is meggyűlt a bajom. Egy menetes szár tövében egy 10-es kulccsal oldható anyával volt rögzítve az üveg. Mivel a menetes szár közel tíz centi hosszú volt, semelyik szerszámommal nem fértem az anyához. Elugrottam az egyik barkácsáruházba és vettem egy csőkulcsot. A megfelelő szerszámmal két perc alatt kikaptam a helyéről.

A szóban forgó üveg
Az üveg egy „U” alakú alumínium profilba van beleragasztva. Megpróbáltam kiszedni belőle, de nagyon nem akartam feszegetni, nehogy elpattanjon az üveg. Maradt tehát az a megoldás, hogy az alumíniummal együtt kerül sablonozásra. A profil és az üveg között volt egy nagyobb rés, ahova ha befolyik a gyanta, tuti nem tudnám kivenni a sablonból. Ezért lefóliáztam a kérdéses részt.

Üveg lefóliázva
Fólia közelebbről
Következő lépés ismét a tálca elkészítése volt a többi sablonhoz hasonlóan. 

Plexiragasztás hátulról
Ezen a képen végre látszanak a plexik is
A hátsó rögzítési pont helyét is el kellett tüntetnem.

Itt is plexivel dolgoztam
A plexi lapok szélére jöhetett a „korlát”, ami megakadályozza a gyanta lefolyását. Mivel az üveg 4 mm vastag, a széle és a plexi lap között kellett építenem egy pici „rámpát” hogy ne olyan nagy szintkülönbséggel lépjen majd be a karbon a sablonba. Ezt szintén hotmelt rudakból olvasztottam. 
Gélezéshez előkészített sablon
Formaleválasztózás után a következő fázis a szerszámgél felhordása volt.

Gélezve
Másfél órás száradás után jöhetett a poliésztergyanta és az üvegpaplan kombó. Mivel a beömlő sablon is igencsak merevre sikerült, ebbe sem raktam üvegszövetet, csak paplant. A nagyobb töréseknél és a széleknél először megint széttépet üvegpaplant használtam. 

Széttépett üvegpaplan darabok a száradófélben lévő gélre szórva
A kész sablon
24 órás várakozás után jöhetett az eredeti üveg kiszedése a sablonból.

Sablon belső oldala
Aki jobban megfigyelte az első (gélezett) képet, láthatta, hogy a matrica és a rajta lévő gélréteg összeráncosodott, behullámosodott.

A megkeményedett behullámosodott gélréteg
A hullámosodás oka nem más, mint a térhálósodás közben bekövetkező hőfejlődés. Mivel a magenta színű fólia egy autódekoráláshoz használatos 3D-s fólia volt, hő hatására behullámosodot azon a részen, ahol levegő volt mögötte. Nagy dráma nem történt, csak adott egy kis plusz munkát. Mivel ez a rész az eredeti üvegen nem létezik (itt van illesztve az üveg az alumínium profillal), olyanra formálhattam, amilyenre csak akartam. Az érintett rész két oldalát leragasztottam maszkolószalaggal, a „fog” alakú képződményeket pedig lecsiszoltam.

Két oldal leragasztva maszkolószalaggal 
Csiszolás közben
A lecsiszolt rész
Ezután szintén maszkolószalaggal kiragasztottam a sablon hasznos részét (az üveg széléig tartó rész).

Körberagasztva
Közelebbről
A maszkolószalagtól jobbra eső rész a hotmelt rudak lenyomata. Ezt is lecsiszoltam, de előbb körbevágtam és lecsiszoltam a sablont, hogy ne vagdossa össze a kezem.

Sablon körbevágva, lecsiszolva
Hullámos részek lecsiszolva
A lecsiszolt és lemosott sablon, még vizesen
Száradás után újra kimaszkoltam a sablon széleit, valamint az ominózus ragyásodott, de már lecsiszolt részt.

Kimaszkolva
Maszkolás közelről
Ez a maszkolás ahhoz kellett, hogy a visszacsiszolt részek gélezés után szép egyenes széleket alkossanak. Jöhetett újra a gélezés. 

Gélezve, a ragyás résznél már a szalag lehúzva
Gélezés után még frissen leszedtem a maszkolószalagokat. Szép, egyenes széleket kaptam, amiből majd nagyobb eséllyel fogom tudni kivenni a végterméket. 

Kész a gélezés
Javított részek
Jövő héten elkezdem a karbonozást, mert kicsit unom, hogy csak sablonokat csinálok és nincs kézzel fogható eredmény. Mivel ez az ablak lényegében egy sima lap, nem várom meg a teljes kikeményedést, hanem egyből nekiugrok a szénszálnak az epoxi gyantával. 





Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése