2013. december 30., hétfő

Versenyautó születik 34 – Csomiajtó belső sablonozása

Múlt héten megmutattam, hogyan készült a külső sablon a csomiajtóról. Ma arról olvashattok, hogy az ajtó kivétele nélkül egyből rálaminálom a belső sablont is. Így megspórolok egy tálcaépítést mind anyagban, mind pedig időben. Előző posztban eljutottam a csiszolásig, sőt hotmelt ragasztóval is feltöltöttem a réseket. 
Maszkolószalagból építettem rá körbe egy korlátot, hogy a poliészter gyanta ne folyhasson le a földre. 

Korlát felépítve
Szemi-permanens típusú formaleválasztót használtam. Ez egy térhálós „rendszer”, kemény száraz tapintású filmet képez a szerszám felületén. Nagyon sok leválasztást biztosít. Ez a formaleválasztó adja a legvékonyabb filmet, visszaadja a szerszám finom rajzolatait. Fel kell hordani a folyadékot az ajtó felületére, majd mikor kifehéredik (nagyjából tizenöt perc) akkor finom pamutronggyal át kell óvatosan dörzsölni, így fényes felületet kapunk. Ezt minimum háromszor meg kell ismételni a tökéletes leválasztáshoz. Az utolsó réteg után fél óra alatt kikeményedik, utána indulhat a laminálás. 

Formaleválasztózás (balra a kifehéredett, jobbra pedig a finoman átdörzsölt rész)
Formaleválasztózva
Formaleválasztózás után jöhetett a fekete szerszámgél (poliészter).

Gélezve
Másik szögből
Jól látszik, hogy a középső részt nem géleztem. A külső oldalnál egy kicsivel több gél maradt bekeverve, ezért ott oda is jutott, de itt nem szükséges. Az a rész ki lesz vágva a végső elemből. A gél sokkal drágább, mint a gyanta és mivel pont el tudtam találni a köré szükséges mennyiséget, oda már nem kevertem be újabb adagot. 
Eddig manuális módon tépkedtem szét az üvegpaplant, hogy a nagyobb törésű részeket is légmentesen ki tudjam tölteni. Vásároltam üvegvagdalékot, ami nem más, mint üvegszálak kb. hat milliméteres darabjai. Kipróbáltam, hogy milyen vele dolgozni. Kicsit más, mint a tépkedett üvegszövet, de ennél legalább nem kell tépkedéssel bajlódni. 

Üveg vagdalék
Rászórtam a kényesebb részekre, majd jöhetett a gyantázás.

Gélre szórva az üveg vagdalék
Közelebbről
Kitöltöttem 12 pohár poliészter gyantát műanyag poharakba és egy pohárba az edzőt. Nem kevertem be őket, egyszerre mindig csak annyit, ami épp a kezembe volt, miközben dolgoztam vele. 

A kékek a gyanták, a víztiszta az edző
A gyantázás folyamatáról a szokásos módon nem készült kép, csak a végeredményről, ami jól sikerült.

Gyantázva
Hagytam fél órát száradni. Csak annyit, hogy a felülete kemény legyen. Ezután feldaraboltam a gégecsöveket és hotmelt ragasztóval a helyükre ragasztottam a merevítést. 

Merevítés a helyén
Üvegpaplanból vágtam darabokat és ráhelyeztem a csövekre. 

Üvegpaplannal lefedve
Átitattam őket gyantával és ezennel elkészült a belső sablon is.

A kész sablon
Másnap jöhetett a szétszedés. Nagy volt az izgalom, mert akkor derült ki, hogy a külső sablon, a belső sablon is sikerült-e, valamint fény derült arra is hogy az ajtó sértetlenül megúszta-e a sablonozást. Ha valami nem sikerül ilyenkor, az a formaleválasztózás. Ha az nem megfelelő, akkor a sablon ráköt az ajtóra és akkor a sablon és az ajtó is sérülhet szétszedéskor. 

Ékek a helyükön, most ugrik a majom a vízbe!
A szétszedés sikerült, az ajtó sértetlen maradt. :)

Az ajtó sértetlen maradt. Úgy vettem ki a két szerszám közül,  ahogy oda bekerült
A külső sablon
A belső sablon
Az alsó rész
Levagdostam körbe a fölösleges részeket, majd lecsiszoltam a kiálló éles részeket, amik a hotmelt ragasztó mentén alakultak ki.

Felesleges élek lecsiszolva
Körbe megcsiszolva mindenhol, ahol szükséges volt
Jövő héten építek köré egy korlátot maszkolószalagból, leszedem az átragadt fehér kör alakú matricákat, leformaleválasztózom és indulhat a végleges belső oldal építése. Boldog új évet kívánok mindenkinek, jövőre ugyanitt... ;)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése