2014. május 5., hétfő

Versenyautó születik 52 – Géptető belső oldalának kialakítása

Az előző posztban láthattátok hogyan készült el a géptető belső oldala. Ma a körbevágásról, a felszerelési pontok kialakításáról és az összeragasztás előkészületeiről olvashattok. Mielőtt elkezdeném, elvi síkon gyorsan lezongorázom. Az eredeti géptető belső oldalán vannak a rögzítési pontok. Ezen nem változtatok, ugyan arra a zsanérra lesz a kompozit géptető is rögzítve. A külső oldal rögzítésére több megoldáson is gondolkodtam. Az egyik, az, hogy ugyan úgy, mint a csomiajtónál, simán epoxi gyantával és némi szövettel összeragasztom a két oldalt. A másik megoldás az volna, ha szélvédőragasztóval összeragasztanám a kettőt. Én egy „hibrid” megoldást választottam végül. Mivel a géptető belső oldalon lévő merevítése és a külső oldal között több milliméteres rés van gyárilag, ez a kompozitnál sem változik lényegesen (anyagvastagsággal kicsit csökken, de nem számottevően). Ezért úgy döntöttem, hogy a belső merevítéseknél szélvédőragasztót, a széleinél körbe viszont epoxi gyantát használok. Ettől a széleinél gyári vastagságú maradhat az új géptető,  a közepénél pedig a szélvédőragasztó fogja rögzíteni a külső és belső oldalt. És akkor nézzük, hogy mennyivel lesz könnyebb, a három kilónál egy picit nehezebb (3068 gramm) nyers belső oldal körbevágás után.
Körbevágtam a a szélei mentén, majd a merevítések közül is kivágtam a felesleges darabokat. 

Újabb mérlegelés
Már csak 2265 gramm
Leeső részek
Még egy picit könnyebb lesz, de nagyságrendileg ennyi lesz a végleges súlya a belső oldalnak. Következő lépésben kifúrtam a géptető kitámasztójának a helyét és a rögzítési pontokhoz is csináltam oldalanként két-két furatot.

A kitámasztó helye
A megerősített rögzítési pontok kifúrva
Lecsiszoltam a lyukak környékét, majd a helyére próbáltam a belső oldalt.

A lyukak környéke megcsiszolva a jobb tapadás érdekében
Géptető belső oldala a helyére próbálva
Három csavar tartotta a gyári zárat. Ezt gyorsan kicsavaroztam, mivel a kompozit géptetőn nem lesz helye a gyári rögzítésnek, a zár miatt viszont nem tudtam a helyére illeszteni a belső oldalt. Az elejénél picit hosszabbra hagytam a belső oldalt, hogy ragasztás után vissza tudjam vágni az egyesített külső és belső oldalt. Körbe így szerettem volna, de csak elől volt annyi helyem, hogy ezt megléphessem. A másik három oldalon kb. egy millimétert tudtam csak hagyni, különben nem tudnám a helyére csukni a belső oldalt. 
A csomiajtónál már bevált kétkomponensű epoxi gyurmát használtam megint a rozsdamentes anyák rögzítéséhez. Összegyúrás után három percem volt a megfelelő pozícióba nyomkodni a gyurmát, negyed óra alatt kikeményedett.

Anyák a helyükön
Epoxi gyurmával pozicionálva és rögzítve
Levettem az autóról a belső oldalt, hátravittem a műhelybe, leragasztgattam a meneteknél a lyukakat és három-három réteg szénszövettel beborítottam a csavarokat. 

Lyukak leragasztva, karbon darabok méretre vágva
Szénszövetek gyantával átitatva
Másnap kifúrtam a lyukakat, felpróbáltam a belső oldalt a helyére. 

Első lyuk kész
Az összes rögzítési pont (4) kész
Minden stimmelt, ezért körbe megcsiszoltam a ragasztási felületeket. 

Belső oldal megcsiszolva
Közelebbről
Kivágtam a gyárilag hiányzó részeket is. Ilyen volt többek között a  szélvédőmosó spriccnijének cseréjéhez nélkülözhetetlen nyílás is. 

Még egy kis könnyítés
Megmértem, hogy mennyit sikerült még faragnom a 3068 grammos súlyból.

2128 gramm
A vagdosás és a csiszolás 940 grammal tette könnyebbé a belső oldalt. Ez a vége, ennél már csak nehezebb lesz. A külső oldalra – a belső alapján – saccolok kb. 3 kilót. Amikor elkezdtem tervezgetni a géptetőt, akkor 8 kilót tűztem ki célul. Szeretek durván saccolni, mert akkor pozitív a csalódás a végén. Nem tudom, hogy mennyire lesz nehéz a szélvédőragasztó, és azt sem, hogy a szélei összeragasztásához mennyi gyanta illetve szövet kell majd. Annyi már szinte biztos, hogy a 8 kilót nem fogja elérni a tömege. :) Díszráccsal együtt szerintem 6,5 kg lesz (és ez nem feltétlenül óvatos becslés!) Egy szó mint száz, az új kitűzött cél a 6500 gramm.
Ennyi fért bele a héten. Jövő héten megcsinálom a géptető külső oldalát. 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése