2014. május 26., hétfő

Versenyautó születik 55 – Géptető és a díszrács egyesítése

Szerkezetkész a géptető, hurrá! Már csak apró szépséghibák javítása van hátra, no meg még egy nagy falat, a díszrács rögzítése. A probléma az, hogy gyárilag ugye külön nyílik a géptető a díszrácstól, ezért a géptetőnek az éle találkozik a díszrács tetejével, azaz egy vékony vonalban érintkeznek, ha összegyógyítom őket. Az úgy nem lenne tartós, ráadásul szerintem a menetszelet sem biztos, hogy bírná. 

Valahogy így kellene kinéznie :)
A bonyolult dolgokat általában rövid tervezgetés után inkább elkezdem csinálni, mert abból mindig jól szoktam kijönni. Így tettem ezzel is. Megcsiszoltam a díszrácsot, kitoltam a kertbe az autót, felraktam rá a géptetőt, és felszereltem a már kész kompozit elemeket is.

Díszrács megcsiszolva
Két lámpa helyén a kompozitok
A díszrács alatt végigfut egy díszléc, arra ragasztottam egy EPDM szivacs szalagot, és arra rögzítettem a díszrácsot.

Díszrács is a helyén
Kétoldalt rögzítettem a lámpákhoz is a díszrácsot, majd négy helyen hotmelttel ideiglenesen rögzítettem a két elemet.

Hotmelttel rögzítve
Leszedtem a maszkolószalagokat, óvatosan felnyitottam a géptetőt és alulról is rögzítettem a két elemet ideiglenesen. Ehhez maszkolószalagot ragasztottam a géptető belső oldalára, majd erre ragasztottam hotmelttel régi leeső, gyantával átitatott üvegszövet darabokat. 

Így már stabilabb lett az ideiglenes rögzítés
Itt jó látszik az „U” alakú üreg
Egy „U” alakú üreg alakult ki, aminek a segítségével már egy fokkal könnyebben tudom majd rögzíteni a két elemet. 

Maszkolószalagok nélkül így nézett ki
Lecsavaroztam a géptetőt és hátravittem a műhelybe. Levágtam három darab üvegszövet csíkot, átitattam őket gyantával és félbehajtva betömtem a résbe kívülről, majd az egész díszrácsot lekentem egy vékony réteg gyantával.

Szövetek méretre vágva
Rögzítés első fázisa a helyén
Közelebbről
Másnap megfordítottam a géptetőt és a keletkezett „U” profilt is megerősítettem epoxi gyantával átitatott üvegszövettel. Ragasztottam egy csík maszkolószalagot is, hogy ne legyen gyantás minden.

A műtéti terület
Megcsiszoltam az üreget a jobb tapadás érdekében
Két réteg üvegszövet csíkot itattam át epoxival és felragasztottam az „U” profilra
Másnap már elég stabilnak tűnt a díszrács, bár még a távtartók a helyükön voltak. Következő lépésben kinyomtam a profilt purhabbal.

Direkt nagyon keveset nyomtam a habból, hogy mikor megdagad ne nyomja szét a két elemet
Közelebbről
Másfél óra a teljes kikeményedési ideje a purhabnak, de a biztonság kedvéért két órán keresztül nem bántottam. Utána leszedtem a távtartókat, levágtam a purhabot, rövidebbre vágtam a díszrács felső részét, majd a habot is hozzá igazítottam.

Távtartók nélkül is nagyon stabil volt
Sniccerrel levágtam a teljesen kikeményedett habot
A díszrács teteje gyárilag hosszabb volt, mint ami nekem kellett volna, ezért maszkolószalagból ragasztottam rá egy csíkot, majd a széle mentén levágtam a fölösleges kompozitot.

Kompozit levágva, már csak a habból kellett vágnom egy kicsit
Purhab véglegesre visszavágva
Közelebbről
Ragasztottam két szélesebb maszkolószalagot a géptetőre, hogy ismét megakadályozhassam a gyanta lefolyását. A szalag feletti nagyjából egy centiméteres részt picit megcsiszoltam.

Gyantázáshoz előkészítve
Lekentem a ragasztandó felületeket feketére színezett epoxival (a habot is vékonyan), majd két réteg üvegszövet csíkkal megerősítettem az összegyógyított elemeket.

Ragasztási felületek gyantázva
Két réteg üvegszövettel megerősítve
Közelebbről
Mielőtt teljesen megkötött volna a gyanta, lehúztam a két maszkolószalagot, így fest a végeredmény:

Ez már bírni fogja
Közelebbről
Másnap felállítottam a géptetőt és a külső felén megpróbáltam összedolgozni a két elem találkozását.

Le kellett csiszolnom az első rögzítésből megmaradt kiálló szöveteket
Lecsiszolva
Két szélét szigetelőszalaggal leragasztottam, hogy ne folyhasson le a gyanta. Maszkolószalagból építettem egy kisebb korlátot, hogy a az intercooler beömlő felé se tudjon lefolyni a gyanta. Üvegszövetből kihúztam szálakat, kicsit összesodortam, majd a résbe nyomkodtam őket.

Üvegszövet a résbe nyomkodva
Átitattam a szálakat gyantával és gélesedés előtt púposra „kentem” a két elem találkozását. 

Vastagon gyantázva
Másnap több lépésben, egyre finomabb szemcséjű papírral lecsiszoltam a fölösleget.

1. lépés
2. lépés
3. lépés
Sikerült teljesen egy síkba (vicces ez a szó egy gömbölyű felületnél) csiszolnom a két elemet. Nagyjából most már tényleg megvan a végleges forma és ezzel a véglegeshez közelít a tömege is. Feldobtam hát a mérlegre, hogy ezt is dokumentálni tudjam.

Mérlegelés
És a boldogító eredmény :)
Ez már számottevően nem fog változni. Van rajta még javítani való, de ha még fél kilóval is nőne a súlya (szerintem ez kizárt), akkor is csak 6 kg lenne a géptető. A gyári minden sallangjával együtt 17,024 kg volt. 
Mikor anno kivettem a sablonból a külső oldalt és fejjel lefele megcsiszoltam, akkor nem a sablonjában volt. Sajnos még nem kötött meg teljesen a gyanta, ami azt jelent, hogy bár szilárd volt a kompozit, kémiailag még nem ment végbe teljesen a folyamat. Ebből következett, hogy az intercooler teteje (amin feküdt az asztalon) picit behorpadt és úgy keményedett ki teljesen. Ezt a horpadást és az apró légbuborékok helyét kell eltüntetnem. Jövő hétre megpróbálom kijavítani a hibákat, remélem tudom tartani ezt a gyorsított tempót. 

2 megjegyzés:

  1. Döbbenetes! Csak a géptető által csökkent több, mint 10kg-ot! Nagyon ügyes vagy és őszintén alig várom már a végeredményt. Szerintem kanyarokban meg fogja mozgatni a belső szerveket... :-D

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszi. A blog jobb oldalán oldalak menüpont alatt találsz egy súlycsökkentés linket. Ott megpróbáltam táblázatba szedni a dolgokat, folyamatosan írom, ahogy változik valami.

      Törlés