2013. április 4., csütörtök

2010, a Yaris kezd összeállni

A 2009-es szezon bebizonyította számomra, hogy a Yaris elég stabilan, műszaki hiba nélkül képes futni a 402 métereket, ezért a téli szünetben az interneten ismét japán felé vettem az irányt. Zömében C-One és TRD alkatrészeket szereztem. A szinter kuplung és a sok rajt megette a váltótartó bakomat, ezért abból valami erősebbet kellett szereznem. Mivel elég horror áron szállítanak japánból hazánkba, elhatároztam, hogy megrendelek mindent egyszerre, amire szükségem van tőlük. A következő tételek érkeztek:

Első toronymerevítő
Motor billenés gátló
Motor- és váltótartó bakok
Kanyarstabilizátor
Szilentek a kanyarstabhoz

A csomagban érkezett még egy TRD qiuckshifter is, ami ment egy bónuszkörre Tokyoba, mert egy újabb típushoz valót küldtek. A gyári fékek elfogytak, ezért valami combosabbat kerestem. Brembo fúrt/mart tárcsák és EBC GreenStuff fékbetétek kerültek az autóba.

Fúrt/mart féktárcsák
EBC fékbetétek

A quickshifter kivételével bekerültek az új alkatrészek a yarisba. A hátsó traktus is kapott egy toronymerevítőt. Egy kombi Audi csomagtér ajtajából származó alumínium merevítő két végére csináltattam felfogatási pontokat.

Home made hátsó toronymerevítő

A Yaris km óráján van egy piros és egy kék led. Mindösszesen ennyi tájékoztat a hűtővíz aktuális állapotáról. Ez annyit jelent, ha hideg a víz, akkor kéken, ha már leves, akkor pirosan világít. A nagy USA-ból érkezett Prosport olajnyomás, olaj- és vízhőfok mérő műszerekkel és egy váltásjelzővel orvosoltam a Yaris ezen hiányosságát. Az univerzális „A” oszlopra való műszeregység tartót itthon vásároltam és saját magam faragtam méretre.

Olajnyomás, olajhőfok, vízhőfok mérő műszerek és váltásjelző
Beltér
A kincstár újfent kiürült. Amit ezen alkatrészek előtt szerettem volna megvásárolni, az nem más, mint egy komoly futómű, de a váltótartó bak ugye közbeszólt, így változott a prioritás. 2010-ben összesen hat versenyt rendezett az MGYSZ a szélrózsa minden irányában. Volt tököli, taszári, debreceni futam is, de még egy pécsi versenyt is betűztek a naptárba. A szünetben történő fejlesztések meghozták a várt eredményt. Az április 10-ei, tököli versenyen az addigi 16,033@136-os rekordomat 15,845@138,99-re faragtam. Harmadik helyen kvalifikáltam magam a döntőbe, ahol ez első körön továbbjutottam, a másodikat is abszolváltam, így az első versenyen döntős voltam. 2009-es szabályváltozások a kategóriát nagy mértékben átrendezték. Eltűntek a „csodaskodák” és szépen lassan feltöltődött az A1 kategória Suzuki Swift GTi-kkel.
Az autó 700 kg körül van kipakolva, vagy még ennyi se, a motorja gyárilag 101 Le, de ezeket kis költségvetésből elég komolyra meg lehet csinálni. Egy ilyen géppel kerültem össze a döntőbe. Sajnos alul maradtam, de így is megszereztem első dobogós helyemet, ráadásul rögtön a második fokát vehettem birtokba.   

Egy kis összefoglaló a versenyről 

A második versenyt, a Gyorsulás Ünnepét május elsején, Taszáron rendezték. Az emelkedő pálya és a szemerkélő eső miatt tudtam, hogy nem tudok javítani az eddigi  legjobb időmön, ezért a tavalyi taszári időm, a 16,363@131 megjavítása volt a cél. A helyi erők Taszáron nagyon erősek, ezért csak a negyedik helyen végeztem, de az időmön 16,099@135,840-el sikerült javítanom. 

Így gyorsult a Yaris aznap egy 2.0 literes dCi Laguna ellen

A harmadik verseny Debrecenben volt megtartva nyolcad mérföldes távon, aminek a döntőjét elmosta az eső. Legjobb időm 10,272@111,800 volt, ami a 4. helyen juttatott volna a 8-as döntőbe. 201 méter a Yarisnak fekszik, ezért akár előrébb is juthattam volna, de az égiek közbeszóltak. :( Sikerült egy picit fejlesztenem, bekerült az autóba egy K&N márkájú hideglevegő szűrő, amivel a felső fordulatszám tartományban is érezhetően több levegőt kapott a motor.

K&N CAI (Cold Air Intake)

A következő verseny június 12-én Tökölön volt szintén 201 méteren. A megszokottakkal ellentétben éjszaka, kivilágított pályán folyt a küzdelem. Második helyen jutottam a döntőbe, de a legjobb időhöz képest három tizeddel lassabb voltam.

Az „A1” kategória állása nem sokkal éjfél előtt 

A 8-as táblán papírforma szerint csak a végső összecsapásnál találkozhattunk. Mind a ketten hoztuk is a kötelezőt. A döntőben egy jobb rajttal szoros küzdelemben, 0,092 másodperccel hamarabb léptem át a célvonalat, így enyém lett a legnagyobb serleg. A sok áldozat meghozta gyümölcsét, felállhattam a dobogó legmagasabb fokára. Idő közben sikerült összegyűjtenem a pénzt a futóműre. A TEIN hazai hivatalos márkaképviseleténél rendeltem meg. Mivel nem volt Yarisba való Európában, Japánból rendelték. Két lehetőségem volt. Vagy kivárom a 3-4 hónap szállítási időt, míg hajóval Angliába, majd onnan repcsivel Ferihegyre érkezik, vagy extra szállítási költéségért (60.000 HUF) 2 nap alatt ideér repcsivel. Ez túl nagy összeg volt számomra, ezért megvártam míg áthajózik és hazarepül. De legalább már meg volt rendelve :) Az ötödik futamot a pécsi repülőtéren rendezték. Fülledt, párás idő volt, néha szemerkélt az eső. 16-os idővel 5. helyen kerültem a döntőbe, ahol az első körön túljutva 4. helyen végeztem. 8 pont előnyöm maradt összetettben az utolsó fordulóra, amit egy elrontott versennyel könnyen el lehet bukni, ugyanis 25 a maximálisan szerezhető pontok száma egy versenynapon. 


Pontverseny állása 2010. 08. 15-én

A 2010-es esztendő utolsó, mindent eldöntő versenyére szeptember 25-én került sor Tökölön. Négy pályás gyorsulás volt, egy maradandó élmény, de ne szaladjunk ennyire előre. A 1/4 mérföld jobban feküdt a Suzukiknak, ezért ki kellett találnom valamit, hogy a 8 pont előnyömből legalább 7-et megőrizzek. Súlycsökkentés a megoldás, gondoltam és elkezdtem keresgélni. Zolinál, a szerelőmnél volt egy bal oldalán puffos, kissé elcsavarodott fekete csomiajtó, melyhez jutányos áron hozzájutottam. A funkció a lényeg, nem a szépség, de azért ne nézzünk ki szakadtan. Elkezdtem kikalapálni, a zár és az ablaktörlő helyét behegesztettem. Kigitteltem, és lefóliáztam, hogy mégis kinézzen valahogy. Szereztem két mm vastag polikarbonát lemezt, ezzel helyettesítettem az üveget. A belsejéből minden mozdíthatót kiszereltem (ablaktörlő motor, pótféklámpa merevítés, nyitógomb), és a belső lemezeket is lekönnyítettem, amennyire csak lehetett. A polikarbonát kapott egy saját készítésű „One Way Vison” fóliát, amit biztosan ismertek, a buszokon, villamosokon is előfordul reklámként. Lyukacsos öntapadó fólia, amin kilátsz, de ha befele néznek akkor csak a reklám látszik. A 22 kilós ajtóból sikerül 8 kilósat csinálnom. Íme a végeredmény képekben:

Könnyített csomiajtó

A csomiajtó mellett könnyebb üléseket is beszereztem. Csak hogy ne bízzunk semmit a véletlenre, vásároltam 2 db Yokohama Parada gumit 195/50 R15 méretben, melytől egy picivel jobb 60 lábat reméltem.

Ülések
Yokohama Parada 195/50 R15

Aki figyelmesen megnézte az utolsó előtti képet, láthatott egy dobozt, rajta egy pici zöld figurával :) Legnagyobb meglepetésemre egy héttel a verseny előtt  megcsörrent a telefonom, Solymos Péter hívott, hogy megérkezett a futóművem, mikor tudok érte menni. Már robogtam is a pakkomért. 


TEIN futómű
Futómű beszerelés

A futómű beszerelés után megkönnyebbülve indultam a versenyre. Négy pályás gyorsuláson sosem voltam még, hatalmas élmény volt. Egyszerre rajtol 4 autó egymás mellől. Fantasztikus!

Edzés 2010. 09. 25. Tököl

Többek között 10 Suzuki nevezett „A1” kategóriába aznap, kemény menet volt. Az új futóművet 32 állásban lehet gátlónként állítgatni, ezért az edzésen volt mivel játszani :) Egész nap tekergettem, jegyzeteltem hogy mire hogy reagál. 15.629@138,71-es rekord időmmel 4. helyen kerültem a 8-as táblára.  Első körben hét tizeddel, viszonylag simán nyertem, így legrosszabb esetben is negyedik lehettem volna. Elődöntőbe Szabó Gábor ellen mentem, akinek a GTi-jét még sosem tudtam lenyomni. A feladat adott volt, ha bajnok akarok lenni, kötelező a győzelem. Gábor 15,826@147-et!!!!! ment, nagyon magas célvonali sebességgel. Reakcióidőben kettő, az első hatvan lábon további hat tizedet nyertem ellene, amit be kellett osztanom a 402 méter végéig.  Én 15,626@138,94-et futottam, így kereken két tized másodperc előnyöm maradt. Hatalmas megkönnyebbülés volt, egyből tudatosult bennem, hogy bajnok lettem. A döntőben kikaptam, László Péter Ádámtól úgy is, hogy egyéni rekordot, 15,579@140,350-et mentem. A 8 pont előnyömből megőriztem 4-et így 2010 A1 kategória bajnoka lettem. 

Legjobb időm 2010-ben

2010-es bajnokság „A1” kategória összetett első három helyezettje:

  • Véninger Tamás (Toyota Yaris TS) 93 pont
  • László Péter Ádám (Suzuki Swift GTi) 89 pont
  • Szabó Gábor  (Suzuki Swift GTi) 60 pont
Megérte a sok áldozat, a fejlesztés, minden. Bajnok lettem, és ezt már soha senki nem veheti el tőlem...
  

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése