2013. április 2., kedd

2009, az első teljes szezon...

...vagy mégse?


A 2009-es szezonra való téli felkészülés egy erősebb, a rajtot jobban viselő kuplung és lendkerék 3-as (szerkezet, tárcsa, lendkerék) beszerzésével indult, azaz kezdődik a tuning. Vagyis kezdődött volna, de mivel a sarki boltban nem volt a Yarishoz gyárinál erősebb alkatrész, ezért internetes vadászatba kezdtem. Exedy vonalon megpróbáltam elindulni, mivel kis hazánkban, egészen pontosan Tatabányán is gyártanak Exedy kuplungokat. Azt gondolom mondanom se kell, hogy amire nekem szükségem lenne, nem hogy csak nem gyártják itthon, de a magyarországi forgalmazó még beszerezni sem tuda :D. Hosszas böngészés után két típus jöhetett volna szóba. Az egyik a Hyper sigle, ami egy tárcsás, hat ágú szinter tárcsából, egy brutál erős szerkezetből és egy ultra könnyű lendkerékből áll.

Exedy Hyper Single versenykuplung 


Az ára horror volt, de meg tudtam volna lépni. Hosszas gondolkodás után arra jutottam, hogy ez talán túlzás lenne a többi alkatrész e „szörnyeteg” tekintetében nem leggyengébb láncszemmé, hanem komplett láncsorrá változott volna. Maradt hát a másik választásom egy három ágú szintén szinter, melyhez keresgélni kezdtem egy könnyű lendkereket. Bújtam napokig a netet, mire ráleltem a JUN nevű cégre japánban. Ők három féle tárcsával, erősített szerkezettel és saját gyártású lendkerékkel hívták fel magukra a figyelmemet. 

JUN honlap

Az alsó két tárcsa közül a fent említett „ez nekem túl erős lenne” gondolat miatt az s-metal disc-et választottam. Nagyon készségesen segítettek mindenben a JUN emberei. Feladták a pakkomat ami pár napon belül meg is érkezett. A vámhivatalban egy hetet ücsörögtek a csomagon, mire szíveskedtek egy értesítőt küldeni, hogy beballaghatok a várva várt kuplungomért az Orczy térre. Az áfa és állambácsi vám nevezetű költőpénzét becsengetve boldogan robogtam haza a közel tíz kilós csomagommal, ami azért volt meglepő, mert a gyári felállásban csak a lendkerék majdnem tíz kg. Hazaérve már bontottam is a pakkot. Mindhárom alkatrész szépen dobozolva, extra matricák kíséretében látta meg a magyar napvilágot. 

JUN kuplung kit


Gyors fotózás után (tudtam én, hogy jók lesznek a képek valamire :) már raktam is a mérlegre a lendkereket. 4.4 kg :)

Mérlegelés

Mérlegelés után visszacsomagoltam és már vittem is a Zolihoz, aki szereli az autómat, hogy a május elsején megrendezett taszári versenyre már kész legyen a verda. Íme néhány kép a műtétről.

Kuplungcsere (2009. április) 

Április 19-én Kiskunlacházán volt egy Dragracing által szervezett verseny, ahol picit más a szabályrendszer. Gondoltam egyet, és elindultam, mondván tesztnek jó lesz, mit is tud az új kuplung-lendkerék kombó. Teszt kategóriába be is neveztem. Ez volt az első verseny Lacházán, ahol egy speciális ragasztóréteget fújtak a pályára, mint ahogy az az USA-ban megszokott. Gépátvétel és nevezés után kivártam a soromat. És akkor jött a csalódás. A kuplung király volt, csak ez az új réteg... Több gond is volt vele. Az egyik, hogy ez egy bazi jó cucc, ha már fel van gumizva, a másik, hogy slick gumival együttesen működik igazán. Mivel nem volt slick gumim, csak egy használt „miselínea” és tesztelés céljából korán is érkeztem, még a pálya se volt felgumizva. Így nézett ki a rajt: 1-es kis gáz... forog a kerék, 2-es gáz, forog a kerék... 3-as és gáz, na ekkor már betapadt :S. Így egy kemény 3.1-es 60 lábbal futottam egy 17.777@129,9-et. Elkeserítő. Le is támasztottam a Yarist, megnéztem mit csinálnak a nagyok. Hazafelé azért megnéztem, hogy mennek a váltások az új kuplunggal.

Rajtban még elpattog, de jó lesz ez...

Elérkezett május 1,  a Gyorsulás Ünnepe. A kategóriáknál történt egy kis változás a 2009-es évre, miszerint a profikat időlimit meghatározásával különválasztották az utcai autósoktól. Ez a határ a 15 másodperc volt. Ez annyit jelent, hogy aki akár egyetlen egyszer is ennél gyorsabban teljesíti a 402 méteres távot, az egész évbe automatikusan átsorolódik profi kategóriába. Így tehát a „csodaskodás” korszak véget ért, avagy profiként folytatták. Taszáron második helyen kvalifikáltam magam a döntőre. Kevés autó révén 4-es tábla volt. Zsoca barátom ellen mentem, akinek akkor egy 4gen-es civicje volt kicsit okosítva. Ő volt a gyorsabb. A napot így is fejlődéssel nyugtáztam. Bár aznapi legjobb időm, a 16,363@131,140 nem az eddigi legjobb volt, erős szembeszél fújt és a taszári pályáról köztudott, hogy picit emelkedik, ezért kb. 2-3 tizeddel lassabb a mi kategóriánkban egy futam, mint például Tökölön. A kuplungot illetően 2,292-es 60 lábam volt, ami az eddigi 2,4-2,5-ös 60 lábaimhoz képest erős javulásnak mondható. A következő versenyt Tökölön rendezték május 16-án. Eljött tehát a várva várt verseny, mely reményeim szerint megmutatja, mennyit is hozott a konyhára az új kuplung. És igen! 2,3-as 60 lábbal 16.033@136,62 volt a legjobb időm, ami a 6. helyhez volt elég. A rajt javulása és a gyorsabb váltások miatt a tavalyi 133-as célvonali sebességem is feljebb kúszott 136,62-re. Bár most sem kerültem a dobogó közelébe se, szorgalmasan jártam a versenyekre, és a cél továbbra is adott volt, hogy egyre gyorsabb legyek magamnál. Május 30-án lett volna a következő verseny Szentkirályszabadján. Azaz meg is volt tartva, csak nem lehettem, ott, mert egy jó képességű bankár, a Mogyoródi úton telibe vert hátulról :( Az autó jobb hátulja sérült, a jobb hátsó gátló is megadta magát.

Az eredmény képekben
Külső ránézésre nem volt olyan nagy gond, de szétszedve alábújva elég komolyan berogyott az alja.

Bal hátsó, sérülésmentes rész                                                          Jobb hátsó, gyűrődött rész
A kárrendezés alkalmával megtudtam: „A kötelező felelősség biztosítás nem azért van, hogy egy baleset esetén a vétlen felet kártalanítsa, hanem, hogy enyhítsen a kárán.” Csak megcsinálják, 2 hét és kész, gondoltam én. A következő két verseny kimaradt (csak az egyik számított bele az összetett pontversenybe) az autó gyógyulása miatt. A gumiért nem volt kár, az utolsókat rúgta, így hát kapott négy új Bridgestone Potenza RE040-et 185/55 R15 méretben.

Bridgestone Potenza RE040
A Michelin gumikhoz képest nagy ugrás volt. Bitang erős oldalfala van ennek a guminak. Gyorsulásnál nem volt olyan nagy különbség, mert ez egy relatíve kemény keverékű abroncs, de tempósabb kanyaroknál érezhetően stabilabb lett az autó. A következő verseny, ahol rajthoz tudtam állni, szeptember 12-én volt Tökölön. 5. helyen kerültem a döntőbe, legjobb időm 3 századot javítva: 16,003@136,1 volt. Az év utolsó verseny október 10-én, erős szembeszélben zajlott. Szintén 5. helyen kerültem a 8-as táblára, ahol szokás szerint első körben búcsúztam. 16,034@134,320 volt a legjobb timeslipemen, ami a szélnek és a hűvös októberi időnek tudható be. A 2009-es idényt egy verseny kihagyásával az ötödik helyen zártam.

MGYSZ Köztársaság kupa 2009-es összetett végeredménye
Így alakult a 2009-es évem, újra eljött a tél, a fejlesztés, avagy a tuning ideje...

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése