2013. szeptember 9., hétfő

Versenyautó születik 18 – Légbeömlő ősminta készítése 1.

Mielőtt nekiugranánk a beömlő készítésének, engedjétek meg, hogy hosszas ígérgetés után megmutassam az elkészült motorborító bizbaszt. Felpolíroztam és neonsárga fluorescent fóliából vágattam Lizard feliratot és néhány csíkot. Köszi Norbi!

Felpolírozva
Plotteres vágás
Vágás után
A kivágott fólia fölösleges részét leszedtem a hordozóról (Lizard felirat körüli rész), leapplikáltam és felragasztottam a lapra, az élére pedig egy 2,5 mm vastag csíkot ragasztottam szintén ebből a fóliából.

Lizard kivágva
Lizard kiszedve
Applikálás közben
Éle fóliázva
Gyorsan felraktam a helyére. Csináltam pár képet, de nem adja vissza a világító neon színt. Élőben odabaszósabb :)

A helyén
Más szögből
Itt valamennyire látszik, hogy mennyire fluorescent
És akkor kanyarodjunk vissza a beömlőhöz.
Múlt héten megcsináltam a lámpa sablonját. Ebből készítettem egy pozitív formát, amely megegyezik a lámpa búrájával. A közepére terveztem egy tölcsér szerű képződményt, ami biztosítani fogja a lehető leghűvösebb menetszél légszűrőre vezetését.
És akkor nézzük, hogy oldottam meg mindezt. Első lépésben szeretném megmutatni, hogy hova is kell vezetni azokat az ominózus hűvös levegőmolekulákat.

Az autó bal első lámpája mögött van a HKS légszűrő (sárga bunyesz)
A múlt héten készített sablont formaleválasztózás után géleztem.

Gélezve
A közepére szánt tölcsér végére kellett egy cső, ezért megint körbenéztem hengeres tárgyak után kutatva. Az lenne a tuti, ha kúpos lenne, mert akkor tuti szépen kijönne a sablonból. Találtam egy fél literes poharat és a kezem ügyébe akadt egy másfél literes petpalack is. Mind a kettőt legéleztem, aztán majd meglátjuk melyik lesz a befutó. 

Légbeömlő csövek gélezve
Másfél órás száradás után a gél eléggé megkötött ahhoz, hogy folytatni tudjam a laminálást. Akkor jó, ha az ujjlenyomat meglátszik a gélen, enyhén ragadós érzete van, de már nem fogja meg a kezem.

ujjlenyomat próba
A nagyobb hajlatoknál megint széttépkedett üvegpaplant nyomkodtam a gélre.

Üvegszálak 
Bekevertem a poliészter gyantát és az előre méretre vágott üvegpaplan darabokat készre lamináltam.

Első réteg
Laminálás kész
A pohárra és az üvegre is gyantával átitatott paplant raktam, majd 24 órán keresztül száradni hagytam őket is.

Csövek is gyantázva
Másnap kivettem a sablonból a kész formát és lehámoztam a poharat valamint a pet palackot a csőképződményekről.

Sablonból kivéve
Másik szögből
Petpalackos cső
Poharas cső
A pohár ugyan folyamatosan szűkül, de végül kicsinek ítéltem a keresztmetszetét, ezért a petpalackos lett a befutó. Gyorsan körbevágtam a lámpa alakú laminátumot és egy gyors mérlegelés után bepróbáltam a helyére.

Körbevágva

Gyári lámpa mindenestül nagyjából két kiló
Közel egy kiló a búra
0,3 kiló alatt
Ebből is látszik hogy a kompozit termékekkel elég jól lehet súlyt csökkenteni. Ráadásul ezt még a nehezebb poliészter gyantából és üvegpaplanból készítettem. Karbonból vagy üvegszövetből epoxi gyantával átitatva nagyjából a harmada lenne, azaz majd lesz is, de erre térjünk vissza később. Ez egy ősminta lesz, azaz ebből kell majd még egy sablont csinálnom és abba mehet majd a karbon. Ezt fölösleges lett volna drágább és könnyebb anyagból csinálnom. Irány a verda, nézzük meg hogy állna neki.

Meggyőzően morcos
Közelebbről
Levágtam a petpalackos cső egyik végét, nagyjából becéloztam hova kell esnie, majd körbevágtam a lámpát. Jelöléshez és a karcolások elkerülése miatt maszkolószalagot használtam.

Cső megskalpolva
Kör bejelölve
Kivágva
Azt már tudtam, hogy ekkora átmérőjű lesz a cső és nagyjából itt is fog elhelyezkedni kicsit hátrébb, azon viszont még agyaltam, hogy a tölcsért hogyan alakítsam ki. A lámpa formája hozzávetőlegesen egy fekvő téglalap, a cső viszont kerek. Ezt a kettőt kellett összehoznom. A cső keresztmetszetének kiválasztásánál figyeltem arra, hogy a motor szívó oldalán lévő legszűkebb keresztmetszetnél véletlenül se legyen kisebb, de sokkal nagyobbat sem akartam, mert a töblet levegő vagy útban van vagy el kell vezetni. Szóval maradt ez a közel tíz centi átmérőjű cső, amit össze kell hoznom a lámpa elejével. A tölcsérből sem akartam túlságosan nagyot. A kör miatt az alsó és felső keret adott volt, de a szélén nagyobb keretet hagytam. Egyrészt a tölcsér mérete miatt, másrészt pedig azért, mert a végső darab reményeim szerint egybe lesz az indexel. Úgy pedig még torzabbul nézne ki szerintem. Bejelöltem a keretet, bepróbáltam a Pulsarba és kivágtam.

Bejelölve
Stimmel, jöhet a vágás
Kivágva
Ilyen fazonja lesz a végleges beömlőnek
Helyén
Közelebbről
Kivonultam a kertbe a kompozitokkal, egy tekercs maszkolószalaggal, egy hotmelt pisztollyal, egy sniccerrel és pár darab plexivel. Ebből raktam össze a csövet és a búrát, avagy pozicionáltam ideiglenesen. Hotmelt ragacs és plexi darabok segítségével rögzítettem a csövet a búrához.

Maszkolószalaggal rögzítettem külön a csövet és a búrát
Plexi csíkokkal rögzítve
Káosz kapitány
Ugyan ez felülről
A rögzített csövet és búrát megszabadítottam a maszkolószalagoktól és kivettem a beömlő kezdeményt. A kötési idők és egyéb elfoglaltságaim miatt ennyi fért bele ebbe a hétbe. Jövő hétre befejezem a beömlőt és beszámolok róla.
Újítottam egy kicsit a blogon. A jobb oldalon az „Aktuális állapot” alatt van egy „Feliratkozás értesítőre” című box. Ha beírod az E-mail címed, akkor az összes újonnan megjelenő posztról értesítést kapsz, így nem maradsz le egyetlen írásomról sem. Írd be a címed, kattints a „submit” gombra. Érkezni fog egy E-mailed, amiben van egy megerősítő link. Arra kattints rá és már kész is vagy. 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése