2013. szeptember 30., hétfő

Versenyautó születik 21 – Bal első lámpa és index „mag” készítése

Figyelem, összevont poszt következik! Kaját, üdítőt készítsetek, mert hosszúra sikeredett!
Ahogy már az előző poszt végén is írtam, vékony rétegből csináltam a lámpa és az index formájára is egy-egy másolatot. Ezt a kettőt majd összeragasztom és bevonom karbonnal. Egyre valószínűbb, hogy az egész eleje (lökhárító fölötti rész) egy darabból lesz (bal első index és lámpa, jobb első index és lámpa, valamint a hűtőrács). De ne rohanjunk ennyire előre, mutatom hogy készült a bal első szekció „magja”.
Kezdjük a lámpával, az volt az egyszerűbb. A múltkor használt sablon most is jól jött, tehát végre van valami, amiből nem csak egyet csinálok. :) A szemi permanens formaleválasztó több termék kivételét is lehetővé teszi, így azzal nem kellett bajlódnom. Bekevertem az epoxi gyantát, megszíneztem feketére, hogy a karbon mögött sötét kompozit legyen, így nem fog kivillanni semmi. 

Epoxival lekenve
Fél órás pesztrálás után sikerült egybefüggő réteget létrehoznom. További egy óra elteltével készen állt arra, hogy belenyomkodjam az üvegszövetet, Amit a kötési idő alatt méretre vágtam.

A lámpa eleje körberajzolva az üvegszöveten
A széleit bevagdostam, hogy könnyebben felvehesse a lámpa formáját
A bevagdosott üvegszövetet helyére illesztettem a formába és belenyomkodtam a félig megkötött epoxiba.

Szövet belenyomkodva a gyantába
Bekevertem az átitatáshoz szükséges gyantát, megszíneztem feketére, majd óvatosan átitattam a szövetet.

Átitatva epoxival
A szélén fölöslegesen kilógó szövetet levágtam és megerősítettem vele a sarkait. Másnap kivettem a formából, feldobtam a mérlegre, majd egy gyors körbevágás után ismét mérlegelés következett.

Formából kivéve
188 gramm
Körbevágva
Már csak 108 gramm
Ezzel meg is volnánk, jöhet az index. Na ez már macerásabb volt. Egyrészt az indexen volt egy tömítő gumiréteg, amit még ki kell találnom hogyan tudok helyettesíteni, másrészt a formája miatt nehéz volt. Gyárilag nincs befele pereme, a tömítéssel érintkezik a kasztnival. Nehezítő tényező volt még az is, hogy a tömítés eltávolítása után egy rés tátongott a plexi illesztésénél.

A képen jobb oldalon lévő indexről már levagdostam a rásütött tömítést
Az ominózus rés, ahova nem folyhat be a gyanta
Mivel ez egy „mag” lesz, a formáját kis mértékben még tudom majd alakítani, ezért úgy döntöttem, hogy lefóliázom. A múltkori szép színűből találtam még egy megfelelő méretű darabot. Gyorsan be is vontam vele.

3D autófólia
Lefóliázva
Hotmelt pisztoly segítségével plexiből építettem rá egy tálcát.

Tálca kész
 Formaleválasztózás után jöhetett a poliészter gélréteg.

Formaleválasztózva
Gélezve
Más szögből
Egy óra múlva széttéptem egy darab üvegpaplant és belenyomkodtam a száradófélben lévő gélbe.

Üvegszálak fehordása
Felülről így nézett ki
Az index méretére vágtam három réteg üvegpaplant és poliészter gyantával rálamináltam a gélrétegre.

Kész a laminátum
Másnap jöhetett a szétszedés. Először a tálcát és a hotmelt ragacsot kellett lebontanom, majd leválasztottam a sablont az indexről.

Tálca lebontva
Az index és a sablon
Fóliát levéve visszakaptam az indexet
A sablon közelebbről
Jól látszik, hogy ez a sablon ebben a formában visszaadja az index ívét, de semmi kerete nincs, azaz rögzíteni sem tudnám. Újra jöhetett a tálca építése plexiből a pisztollyal. 

Tálca kész
A lámpáéval megegyező módon a most készülő magot is üvegszövetből és feketére színezett epoxi gyantából csináltam. Formaleválasztózás után első lépésben lekentem gyantával a sablont és a szokásos száradás után belenyomkodtam az üvegszövetet. 

Fekete epoxival lekenve
A lekent sablon és a méretre vágott szövetek
Egy réteg üvegszövet belnyomkodva
Második lépésben átitattam a szövetet fekete epoxival és megerősítettem a peremet.
Laminálás kész
Másnap jöhetett a szétszedés. Először megint a keretet szedtem le, majd lepattintottam a sablonról a kész magot. Körbevágtam és picit megcsiszoltam, ahol kellett.

Keret lebontva
Fentről lefelé: sablon, index, mag
Az index és a másolat
Feldobtam a mérlegre az eredeti indexet és a magot is. Az indexről már le van vágva a tömítéshez használt gumicsík, de még így is nehezebb.

199 gramm
58 gramm
Gyors próba után (bár a képen pont nem látszik) sajnos nem illeszkedett pontosan az index. A lámpa felöli oldala teljesen jó lett, sőt az alja és a teteje is, de az íves felénél negatív hajlatnak kellene lennie, úgyhogy egy kis módosítás következett.

Nem látszik, de az ívnél nem illeszkedik szépen
Fejjel lefele hozzászigcsóztam az index magjához egy poharat, hogy a képen a bal alsó sarkába folyjon inkább a gyanta. Üvegszövetből csíkokat vagdostam, majd egy kis coremattal egyetemben beleamináltam a perem mellé.

Csíkok levágva
Kész a laminálás
Jogos a kérdés, ha felmerül, hogy minek töltöttem bele ennyi anyagot, összesen nem volt ennyi a magban. Igen ez tényleg így van, de ahhoz, hogy a peremét kvázi arrébb tudjam rakni, először fel kellett töltenem, majd kívülről eltávolítani a felesleget. Itt az 58 grammos magot felkerekítettem közel 100 grammra!!! Másnap levágtam az eredeti perem széle mentén a felesleget, utána így nézett ki. 

Otromba gányolásnak tűnik, de valójában tökéletes lett :)
A szélső perem az eredeti és látszik ahogy befele feltöltöttem. Kívülről elkezdtem csiszolni, és sűrűn bepróbáltam a helyére, amíg a külső mérete nem illeszkedett tökéletesen a kasztnihoz. Faragás után így nézett ki.

A kész, javított forma
A végén még nyertem is 3 grammot az átalakítással :)

55 gramm lett
Közben eszembe jutott, hogy a lámpa magját is elszúrtam egy kicsit. Abba lesz ugyanis beleragasztva a légbeömlő tölcsér, a végén kívülről bevonva karbonnal, majd a tölcsér előtti lyuk kivágva. Igen ám, de a tölcsér ugye karbon, a külső réteg is karbon lesz, de a mag üvegszövet. Attól féltem, hogy ha a végén kivágom a lyukat, akkor az élénél karbon-üveg-karbon fog látszani, amit nem szeretnék. Két dolgot tehettem volna. Az egyik, hogy csinálok egy másik magot, aminek legalább az eleje karbon, vagy a már elkészített mag elejét kivágom és karbonra cserélem. Az utóbbi mellett döntöttem.

Kivágandó rész bejelölve
Kivágva, mögötte a tölcsér
A kivágott magot visszahelyeztem a sablonba, leragasztottam a szélénél, hogy ne tudjon elmozdulni, majd lekentem epoxival.

Visszarakva a sablonba és leragasztva
Lekenve epoxival
Méretre vágtam egy darab karbont, majd a félig térhálósodott gyantába nyomkodtam.

Sablon a körbevágáshoz
Gyantába nyomkodva
Bekevertem egy edag epoxit és átitattam vele a szénszövetet.

Átitatva epoxival
Másnap kivettem a sablonból.

Eleje karbonra cserélve
Azért is választottam ezt a megoldást, mert sosem próbáltam még epoxi termékbe lyukat pótolni. Tökéletesen összekötött a két réteg. Kimentem a Pulsarhoz és bepróbáltam az index és a lámpa magját a helyükre.

Valahogy így fog kinézni.
Kicsit hosszúra sikerült ez a mai poszt sorry! Ketté is szedhettem volna indexre és lámpára, de már így is van elég pufferanyag a bloghoz :) Jövő héten egyesítem a két magot a helyén pozicionálva és az index végéhez is kitalálok valami rögzítést.




2 megjegyzés:

  1. Csáó! Az autóépítésed kezdete óta olvasom a blogod és a következő kérdés merült fel bennem, miután én is elkezdtem üvegszálas cuccokat csinálgatni: Mivel színezted be a gyantát feketére? Előre is köszi!
    Noise

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szia! Poliészter színezővel. Elvileg poliészterhez való, de a tapasztalat azt mutatja, hogy működik epoxival is. Epoxihoz elvileg por alapú színezőt tudsz venni, de macerás és én is csak nagyobb mennyiségben találtam.

      Törlés